Varmepumpe til rækkehus på 65 kvm

Jeg skal ud og ha mig en varmepumpe til mit rækkehus på 65 kvm, jeg for i øjeblikket en pumpe fra Andes siddene som har gjort det fint men efterhånden er blevet træt og begyndt at larme voldsomt.
Jeg skal derfor ha mig en ny og har i den forbindelse kikket på en Panasonic NE9GKE og umildbart hælder jeg meget til den..
Men er selvfølgelig meget interesseret i at høre fra andre med samme pumpe og eventuelt fra nogen der kan andbefale en helt anden pumpe.
Mine krav er at den skal være støjsvag både ude og inde..
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du læst om denne her:

http://www.klimaconsult.dk/

Der er en kunde, som angiveligt skulle have sparet 6500 K.r på en fyringssæson, ved at installere en Sanyo pumpe... i stedet for el-varme.
Og på kun 65 kvm bolig... vildt

Her finder du Teknologisk Instituts Positiv liste over varmepumper:
http://www.varmepumpeinfo.dk/_root/...202009.pdf


 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Hej.

Mitsubishi Kirigamine FD modellerne er testet som de bedste, både med effekt og laveste lyd på 20db. Maskinen er så lydløs, at den monteres i soverum


PE

Nu har jeg haft en eller anden billig luft/luft varmepumpe siddende i 3-4-5 år, og lige nu sidder jeg og glæder mig over dens varmeafgivelse her i 5-10 graders frost, vel at mærke udenfor! .
Den har været tændt her den sidste uges tid, hvor jeg ikke har haft nogen anden direkte varme på her i mit kontor, primært for at teste, hvor forfærdelig den er.
Den kører meget sporadisk i korte byger.
Hvad er det, jeg skal være forpisset over?

Med venlig hilsen
ktm

 

Jeg har i fire år haft en meget billig (2400 kr) kineser pumpe (Chun Lan) siddende som primær varmekilde. Den har virket perfekt, men er skiftet i efteråret til fordel for en Toshiba RAS 10, der har dobbelt så god en virkningsgrad. Jeg har kun godt at sige om Toshibaen. Da den er med inverter er der sjældent behov for afrimning, og den afrimer hver gang der er behov for det.
Forbruget i sidste uge var 9,30 Kr. pr døgn i et hus på 107 m2. Prisen for Toshibaen var ca. 8.500-, købt hos http://www.polo-ab.se/myshop/myshop_start.php?APPID=2.
Kunne godt tænke mig at høre, hvordan man løser problemet med varmefordeling i et større hus, hvis man kun har en enhed der afgiver varm luft?

Har I installeret luftfordelingsanlæg mellem rummene?

Ellers må det da være forholdsvis ubehageligt varmt, hvor enheden sidder og halvkoldt i den anden ende af huset, eller?
Sådan lidt brændeovnsagtigt, hvis I forstår, hvad jeg mener.


 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Annonce
Skrevet af jbr på 20 dec 2009 09:12
Kunne godt tænke mig at høre, hvordan man løser problemet med varmefordeling i et større hus, hvis man kun har en enhed der afgiver varm luft?

Har I installeret luftfordelingsanlæg mellem rummene?

Ellers må det da være forholdsvis ubehageligt varmt, hvor enheden sidder og halvkoldt i den anden ende af huset, eller?
Sådan lidt brændeovnsagtigt, hvis I forstår, hvad jeg mener.

Hej.
Vores FD25 er udstyret med en scanner som gør at maskinen sender varmen hen mod det kolde/varme sted i rummet, hel automatisk.

Placering af en kvalitetsvarmepumpe er næsten ligegyldig da den har så stor en effekt/luftfordeling, at den giver overtryk i rummet og herved lettere kan fordele varmen i de omkringliggende/tilstøden rum.

Er maskinen underdimensioneret til rummet, så har man jo et problem  



PE

Om det er en billig eller dyr varmepumpe, er bedøvende ligegyldigt!
Du kan ikke få varmen gennem rummet, ud i gangen og ned til det bageste værelse og varme det op til 21 grader, uden at der er 40 grader eller mere i det første rum!!
Specielt ikke hvis du samtid vil køre med en svag blæser som ikke kan høres...

Så placeringen har en hel del at sige mht. varmefordelingen.

Og så vidt jeg ved, kan du ikke lave overtryk i rummet, medmindre du tager luften et andet sted fra. Hvis ikke det er tilfældet, må du samtid lave undetryk i en anden del af rummet.


Næstformanden


Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Næstformanden... det var lige det jeg regnede med.... altså "brændeovnsproblematikken"

Hvis tingene var så enkle, at man kunne varme op med en lille enhed i hele huset, ville det jo også være lidt tosset med radiatorer eller gulvvarme i alle værelser/rum i huset.

Har selv fjernvarme/gulvvarme i bryggers, entre, badeværelse og køkken/alrum samt brændeovn og radiator i stuen, der er i åben forbindelse med køkken/alrum. I vores 3 værelser er der radiatorer.

Når brændeovnen kører, kan den, hvis alle døre står åbne, godt varme huset op, men der er jo forholdsvis hedt i stuen, hvor den står.
Men det synes gråspurvene godt om, når vi åbner skydedøren ud til haven for at køle lidt ned

Yderligere kan man jo så glæde sig over, at man kan gå i shorts, t-shirt og bare tæer, året rundt

Synes jo ellers det er smart, at man kan forvandle 1 Kwh til 3-4 stykker... med en varmepumpe... men ideen gå jo lidt fløjten, hvis man skal have flere pumper kørende...for at have en jævn og konstant varme, eller alternativt leve med "brændeovnsproblematikken"

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Skrevet af jbr på 20 dec 2009 11:29
Næstformanden... det var lige det jeg regnede med.... altså "brændeovnsproblematikken"

Hvis tingene var så enkle, at man kunne varme op med en lille enhed i hele huset, ville det jo også være lidt tosset med radiatorer eller gulvvarme i alle værelser/rum i huset.

Har selv fjernvarme/gulvvarme i bryggers, entre, badeværelse og køkken/alrum samt brændeovn og radiator i stuen, der er i åben forbindelse med køkken/alrum. I vores 3 værelser er der radiatorer.

Når brændeovnen kører, kan den, hvis alle døre står åbne, godt varme huset op, men der er jo forholdsvis hedt i stuen, hvor den står.
Men det synes gråspurvene godt om, når vi åbner skydedøren ud til haven for at køle lidt ned

Yderligere kan man jo så glæde sig over, at man kan gå i shorts, t-shirt og bare tæer, året rundt

Synes jo ellers det er smart, at man kan forvandle 1 Kwh til 3-4 stykker... med en varmepumpe... men ideen gå jo lidt fløjten, hvis man skal have flere pumper kørende...for at have en jævn og konstant varme, eller alternativt leve med "brændeovnsproblematikken"

Hej.

Du kan ikke sammenligne varmefordelingen fra en brændeoven og luft/luft-varmepumpe. Varmepumpen er langt bedre til at fordele varmen, er det ikke ok. så kan du montere et varmefordelingssystem på loftet, det virke super godt.




PE

Alene det forhold at varmepumpen blæser varmen ud, vil bevirke at den varme luft trænger bedre ind i tilstødende rum.
Den stillestående varme omkring brændeovnen vil have meget vanskeligere ved at brede sig, selv om den er med konvektion.
Man kan opnå den samme gode fordeling fra brændeovnen ved at tilføje en vifte. Det har jeg stor glæde af på mit værksted, hvor en vifte sørger for at hele værkstedet er behageligt at opholde sig i, når jeg bulderfyrer i min derværende brændeovn.

Med venlig hilsen
ktm

 

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis