Temperatur på manifold for gulvvarme?

Hej Alle, har lidt problemer med mit gulvvarme, "tror jeg nok". Problemet er at jeg ikke rigtig syntes gulvene bliver lune selv om der er fuld skruet op for ventilerne. På min varmepumpe kan jeg se afgangstemperaturen på ca. 40 grader og retur på 29 grader ca. Men på de to termometre på min manifold til gulvvarme(til- og afgang?), står de begge to på 29 grader, så har den mistanke at jeg rent faktisk kun får 29 grader varmt vand ind i gulvet.  Har vedhæftet billeder af manifolden.

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hold da op for et uoverskueligt blandekreds, sidde og prøver at få det til at hænge sammen.

bag de 6 forreste rør hvor der sidder ventiler på (retur gulvvarme) sidder der 6 rør fremløb , ik ?

Kan du mærke forskel på temperaturen på 1 at de forreste og et af de bagerste ?

har du nogen tegning liggende på blandekredsen (den sølvfarvede klods) ?
Jo, der sidder 7 fremløb bag isoleringen. Nej har desværre ikke en tegning af kredsen, har overtaget huset for nyligt og der fulgte ikke noget med.

Kan godt mærke forskel, selv om den ikke syntes at være ret meget, så mistænker den klods for at være tæret indvendigt.

Men lige et tillægsspørgsmål: I min nye varmepumpe er der cirkulationspumpe på centralvarmevandet, så kunne jeg ikke bare skrotte denne klods og pumpe og så koble varmepumpen direkte på to fordelerrør, med returventilerne på tilbageløb selvfølgelig. (Har kun gulvvarme).

Har vel heller ikke brug for termostatventilerne på fremløb, når jeg på varme pumpen kan stille temperaturen til ønskede temp, som så også styres af udeføler.

Tak for hjælpen,
Kasper
Jeg mente at jeg ville skrotte cirk. pumpen på gulvarmen, pumpen i varmepumpen skulle vel nok kunne smide vandet rundt alene. Der er en option på varmepumpen der hedder "direkte koblet gulvvarme" som jeg mener er til det når man ikke har shuntkreds på sit gulvvarme, men må lige spørge producenten om dette.

Ja, de to rør i venstre side kommer fra varmepumpen og de er varme, den øverste er mest varm (fremløb) og pilen peger fra venstre mod højre.

Tak for svaret, det vil jeg prøve, går ud fra du mener skruen på fronten af pumpen.
Hej igen, efter motionering af termostatventiler er temp. fremløbet oppe på 37 grader og varmepumpen viser 38,1 grad i afgang, så mon ikke det er som det skal være. Stifterne i ventiler var rimelig svære at bevæge i starten, men glider fint nu, så mon ikke det var det der skulle til.
 Og cirk. pumpen kører- og den rigtige vej.

Men mangler lidt svar op om det ikke skulle være okay at skrotte denne kreds og så bare køre på varmepumpe anlæggets cirk. pump og have direkte forbindelse til gulvvarmen med returventiler på tilbageløbet. Altså styre gulvvarmen ved hjælp af returventiler, temp.indstilling på varmepumpen og dens udeføler?

Tak for hjælpen,

Kasper Munch
Skrevet af Kasper_Munch på 21 dec 2009 20:47
Hej igen, efter motionering af termostatventiler er temp. fremløbet oppe på 37 grader og varmepumpen viser 38,1 grad i afgang, så mon ikke det er som det skal være. Stifterne i ventiler var rimelig svære at bevæge i starten, men glider fint nu, så mon ikke det var det der skulle til.

Så er du i den temp. at gulvvarmen normalt skal køre i til beton gulv, så er det er det :-)

 Og cirk. pumpen kører- og den rigtige vej.

Men mangler lidt svar op om det ikke skulle være okay at skrotte denne kreds og så bare køre på varmepumpe anlæggets cirk. pump og have direkte forbindelse til gulvvarmen med returventiler på tilbageløbet. Altså styre gulvvarmen ved hjælp af returventiler, temp.indstilling på varmepumpen og dens udeføler?

Der skal du have fat i brugsforvirringen, da jeg intet kender til varmepumper og deres styringer, men kan forestille mig at der skal en smule ombygning (til på) blandekredsen, da den vil bremse et pænt del af flowet.

Tak for hjælpen,

Så lidt, du skriver bare igen, hvis der bliver problemer :-)

God varm jul og et godt Nytår


Kasper Munch


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis