eternittagplade uden asbest hvor længe holder den?

Hi, Hvor lang levetid har en b6 eternit tagplade i dag sammenlignet med en tilsvarende med asbest som bindemiddel som anslås til at have en holdbarhed om til 50 år.?? hilsen tellme
34 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det vides ikke helt, men jeg har set plader med holdbarhed helt ned til 3-4 år, og ja, det er de nyerer tagplader.
De sidste er et tag med tagplader fra 2005/2006, som allerede skal skiftes, da de smuldrer.

Cembrit har anerkendt dem som reklamation allerede i 2008.

Jeg ville ikke forvente de holder særligt længe, selvom de faktisk giver 15 år garanti under de rette forhold.


Hej, hvis du vælger et eternittag ? så vil jeg gerne anbefale et godt solidt undertag.!!
Ja, men hvorfor i det hele taget lægge eternittag i dag, det koster jo faktisk det samme som betontegl.
Min nabo's eternittag er 12-13 år gammel og er efter min mening udskiftningsmodent. Det smuldrer mange steder og er vældig grimt, grimmere end da det var nyt.
Mine betontegl, der er 14 år gamle, ser næsten ud som nye, efter algebehandling.
Aldrig nogen sinde ville jeg vælge eternit, end ikke i febervildelse. Så meget hellere Decra el.lgn.

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
Nej, ikke decra.

Er vi alligevel oppe i det prislejde som Decra ligger i, kan vi lige så godt smide tagpap på...
eternit tagplader er en ganske udmærket løsning. Det er billigt og dem som fremstilles i dag er af god kvalitet. Endelig er det nemt at udskifte en plade hvis den måtte tage skade.
Dvs. du mener at pladerne der produceres i dag er bedre end den fra 2004-2006 for dem har der da været flere reklamationer på også.

Også vil jeg da ikke kalde det billigt, det koster faktisk det samme pr. m2 som et ægte tegltag.
Skrevet af tellme på 18 jan 2010 22:45
eternit tagplader er en ganske udmærket løsning. Det er billigt og dem som fremstilles i dag er af god kvalitet. Endelig er det nemt at udskifte en plade hvis den måtte tage skade.


Det har fabrikken jo hævdet igennem snart mange år! Hvorfor tror du det er rigtigt nu?
Arbejdsmæssigt er det rigtigt, at det er relativt nemt at skifte en enkelt plade, men resultatet er ikke specielt kønt bagefter, pga de voldsomme misfarvninger, som er særlig udtalte på eternitplader.
Jeg synes det er vældig synd for folk, der lader sig overtale til et sådant tag. I min optik vil det trække meget ned i pris på et hus, hvis jeg stod over for at skulle købe. Jeg ville reducere mit bud med, hvad det koster at lægge et nyt og godt tag på. (Evt. et smukt Decra!! )

Med venlig hilsen
ktm

 

Hvis man har koldt tagrum, som er typisk for huse med gitterspær, så kan man spare at lave undertag ved renovering, så vidt jeg ved er eternit bølgeplader det eneste tagmateriale som er godkendt til det.
Mit hus er fra 1962, med ret spinkle gitterspær og tækket med asbestholdigt skiffereternit, når disse skal skiftes regner jeg med at lade de gamle lægter sidde, bortset fra dem som sidder i vejen for de nye lægter, glemme alt om undertag, og så lægge bølgeeternit. En tagstensløsning vil sikkert kræve forstærkning af spær, undertag og arbejdsløn, da jeg ikke selv tør gå igang med at lægge tagsten.

Mvh. Asp
Der er yderligere 24 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også