eternittagplade uden asbest hvor længe holder den?

Hi, Hvor lang levetid har en b6 eternit tagplade i dag sammenlignet med en tilsvarende med asbest som bindemiddel som anslås til at have en holdbarhed om til 50 år.?? hilsen tellme
Hi, Hvor lang levetid har en b6 eternit tagplade... Vis hele indlægget
34 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ja ja men Decra er jo en stålplade, stålplade tag hører hjemme på taget af en maskinhal, da ikke på en villa.

Sydjysk Tagentreprise

7100 Vejle

60767424

Alt i tagpap arbejde

se mere på www.sj-tagentreprise.dk

Skrevet af Orla Nautrup på 21 jan 2010 03:14
Hej

Decra taget er et meget stærkt tag, som under normale omstændigheder holder minds lige så længe som tagpap.

Hvorfor i hele taget tale om Dansk Eternit (produceret i Ungarn), når Ivarsson har de samme produkter, uden de samme problemer som Dansk Eternit efterhånden er berygtet for.
Jep, Decra holder sikkert lige så længe som tagpapen, men vil over tid falme.
Og selvom Icopal mener det kan lægges uden undertag, ville jeg ikke selv undvære dette.

Var det på en af mine egne bygninger, ville jeg helt klart hellere lægge tagpap på taget, fremfor Decra eller andet ståltag.

Ivarsson virker til at have et holdbart produkt ja, så skal man have tagplader på taget er vi helt enige om hvor vi lægger vores ordrer af pladerne.

Ja, det kan der jo være forskellige holdninger til, og vi skal ikke mange år tilbage før tagpap kun var noget der blev anvendt på industribygninger.
Man kan nok ikke komme udenom, at Decra er et meget holdbart og let tag, og så hvorfor ikke anvende det hvor der er brug for et sådant.
Der er jo altid minusser der skal tælles med i sit valg af tagmateriale, og ved f. eks tagpap er der jo mange der får skimmelsvampevækst på især de nordvendte tagflader i tagrummet hvis det er på krydsfineunderlag.
Du har ret Orla, tagpap taget har også sine ulemper og den største er nok skimmelsvamp i tagrummet, dette er dog noget begrænset hvis ellers pladerne lægges på taglægter, så der skabes bedre ventilation under pladerne, men problemet fjernes ikke helt ved denne løsning, så skal der lægges en lag isolering under pappen, rupløjet brædder er et bedre underlag specielt hvis disse smøres engang på undersiden med en gang træbeskyttelse tilsat fungicid feks. gori 22

Jeg ville dog personligt vælge tagpappen udfra udseende, fordi jeg personligt syntes det er pænere end Decra taget, specielt på en skur / udestue med lavere taghældning.

Men på garager osv. med lidt større taghældning kan Decra taget jo godt bruges, jeg bryder mig bare ikke så meget om tagmaterialer der falmer, og dette går stålpladerne altså, om de nye topfinish produkter fra Icopal gør dette i mindre omfang end de gamle plader med granulat ved jeg ikke, men der ligger altså en del falmede ståltagplader derude efterhånden, og kønne er de jo ikke.
Annonce

Hej Koluda

Jeg mener faktisk ikke at Decra falmer synligt.

Den lokale bager fik lagt et Decratag i ca. 1974 (for 35 år siden), da jeg flyttede til byen, og jeg synes ikke at det er falmet synligt.

 

Hvilken farve har det ?

Det er klart at ikke alle taglader er lige udsatte, kommer også an på hvor meget direkte sol de får.

Min lillebrors genbo har Decra på taget, de valgte af bygge til her godt 6 år efter de fik lagt det nye tag, der er stor farveforskel på de nye og de gamle plade selv om de faktisk kun var 6 år det havde ligget, her 2 år efter er forskellen mellem dem desværre næsten den samme, det er dog et sommerhus på 1 række ned til vandet, og der er ingen træer eller lign der skygger for solen.

Hej

Farven er mocca eller lignende, men selvfølgelig vil der være farveforskel hvis hvis man efter 5-6 år lægger et nyt tag op i forbindelse med et eksisterende tag, og jeg kan ikke komme i tanker om en tagtype, hvor dette ikke ville være tilfældet i en eller anden grad.

Farveforskellene gør sig også gældende ved tagpap, beton- og teglsten.

Jeg turde ikke binde an med Dansk Eternit (selvom jeg lagde eternit-skifer på min egen carport for 9 år siden - og de er falmet kraftigt men viser ingen svaghedstegn i øvrigt), netop fordi de har en dårligt "record". Bedst som man tror, de har styr på det - hører man historier som dem, Koluda nævner. Så hellere teste et Ivarsson tag.

Bryder mig heller ikke meget om Decra-løsningerne - men tiden har jo vist, at de holder - og udført rigtigt (særligt ved tagfod) er de faktisk også pæne

Hvad man skal vælge kommer jo meget an på, hvad man har tillid til - og hvad der er muligt. Husk på, at selve tagstenen ikke er den dyreste del af en tagrenovering, det er alle de "andre" omkostninger, dvs. arbejdsløn, stillads etc. Så i min verden er det dumt at spare på tagbeklædningen.


Mvh.

Jan R.
Med hensyn til holdbarhed og udseende er der stadig ikke noget der kommer på højde med tegltag.

Eternit kan til nød bruges på en svinestald, men hvorfor købe et produkt der har 15 års garanti (som ofte ikke holder) når man til ca. samme pris kan få noget der erfaringsmæssigt holder i århundreder?

OK. det er let at skifte en defekt eternitplade, men det ser rædsomt ud, selvfølgelig ser en ny teglsten ikke ud som den gamle, men dels er den så lille at det ikke ødelæger hele husets udseende, dels kommer den ret hurtigt til at ligne.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også