Hvad koster en håndværker og hans materialer?

Hej,

Jeg står med et renoveringsprojekt og håber jeg kan få nogen til at hjælpe med at estimere nogle priser. Det jeg har brug for er kompetente assistance til at vurdere, hvad jeg skal bruge på håndværkerer og deres materialer… Hermed en uddybende beskrivelse af projektet og mit behov…
 
Sagen er den jeg står over for at skulle renovere et godt 200kvm 1½ plans hus fra år 1930 fra kælder til kvist. Jeg har fundet et par håndværkere, som ikke har så meget at lav, og som gerne vil give nogle gode tilbud… Dem jeg har fundet er indforstået med, at jeg selv kommer til at arbejde på huset på fuld tid og hjælpe dem med alt hvad jeg kan… Da hverken de eller jeg har en præcis idé om, hvor meget det kommer til at betyde på arbejdstimerne er det selvfølgelig svært for dem at beregne en eksakt pris inden vi går i gang… Derfor, har jeg brug for at vide, hvad en fair timeløn er for en tømmer der kæmper for at holde skindet på næsen… (vi taler i en afkrog af det mørke Jylland)

Projektet er delt op i to taper, hvor der først skiftes tag og laves overetage hvorefter underetagen renoveres dikteret af økonomien… Derfor henter jeg i første omgang tilbud på 1. Etape som groft omfatter følgende:

- Nedrivning af 1. sal så der kun er spær og gulv tilbage (gør jeg selv)

- Nedtagning af tag, så der kun står spær (gør jeg selv)

- Konstruktion af kvist (100% tømmer)

- 160 kvm nyt tag (her regner jeg med at jeg kan hjælpe med alt slæbearbejde)

- Ruminddeling i 3 værelser, et badeværelse og et opholdsrum (her forventer jeg at kan hjælpe med opsætning af isolering, gips, døre og lister)

- Strøm og VVS (100% håndværker)

- Badeværelse (100% håndværker)

- 80 – 90 kvm gulve (jeg hjælper ved det grove)

Jeg havde også tænkt mig at bruge noget til på at skaffe billige materialer, men mine håndværkere mener selvfølgelig ikke at det kan lade sig gøre at få det billigere end hos dem og næver i øvrigt, at så skal de bare have mere i timeløn… Derfor, har jeg brug for at vide hvor store rabatter det er normalt at en tømmer opnår hos de lokale byggemarkeder…

Håber nogen kan være behjælpelige… Skulle du for øvrigt være elle kende en ledig håndværker som har interesse i og evner til at tage ovenstående projekt, så kontakt mig endelig. Projektstart primo jan…

På forhånd tak!
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
klart det billigste ved store renovationsopgaver er en fastprisaftale. med de opgaver du har på tegnebrættet er de første 500-800K brændt af på tag + 1.sal.
Hvis håndværkeren ikke vil give dig en fast pris, så finder du bare én der gerne vil.
Der er en masse af dem derude, der gerne vil have arbejde.

Og husk nu at få tilbuddet på skrift... der er grusomme eksempler på håndværkere der giver en fin pris til at starte på... timeløn, materialer osv. og når så regnskabets time kommer er prisen 30-40 % dyrere end aftalt mundtligt.... og så hænger du på den.

En håndværker der skal give en fast pris, regner gerne lidt til "hans" side, i tilbuddet. Det er jo naturligvis for at være på den sikre side.
Så måske betaler du en smule mere, end hvis det var på regning.. timeløn/materialer.
Men fordelen er, at du kender udgiften fra starten, og kan vurdere om du vil acceptere hans tilbud.

Husk også at få indført i aftalen, hvad du selv skal lave.

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

aftalen skal gøres på skriftligt.
ellers går det galt med mundtlig.
der hvor man laver om på de ting man skal lave.!?(huset)
Uanset hvad du gør, er der ingen djævel her på jord, der kan gennemskue ALT i en sådan renovering og du er selv den værste synder i sagen, idet du undervejs finder på ændringer og nye tiltag!
Det snyd og bedrag, der kan forekomme er hvis der skrives andet og mere på regningen end hvad rigtigt er, men da du selv vil være med på fuld tid, kan du hele tiden holde øje med, hvad der bliver lavet og brugt. Opdager du, at det går skævt, kan du trække i håndbremsen.
Nummer et er naturligvis, at du kender en håndværker, som du har grund til at stole på, som kan forestå projektet, hvis ikke du selv er hård nok.
Et fast tilbud tvivler jeg meget på vil holde.
Groft regnet vil jeg mene at du skal regne med ca. 5000 kr. pr. m2

Med venlig hilsen
ktm

 

Helt enig med ktm, du får sikkert problemer hvis du forventer du kan lave det hele på fast pris tilbud.

Angående materialer så får vi op til 70% alt efter hvilken materialer vi snakker om.

Start ud med at få lavet en beskrivelse af byggeprojektet, og del det så op i punkter, så har du en mulighed for at få kortlagt hvilken arbejdsgange der er i hele projektet, og derved et rimeligt overblik over det.

Så kan du evt. få en fastpris på nogle af punkterne som feks. lægningen af det nye tag, hvor du ved 100% hvad og hvordan det skal laves, resten må du forvente at få lavet på timeløn, evt. med med en overslagspris til at begynde med.

Prisen på 5000 kr. pr. m2 er ikke helt urealistisk alt efter hvor meget du selv vil lave, og hvilket kvalitet materialer det skal bygges i.
Annonce
Jeg er overordentlig enig med Koluda - bryd projektet ned til specifikke opgaver, som du kan definere klart og hente en pris på. Skal man give et tilbud på noget ikke-specifikt, så er man nødt til at gardere sig.

Når du har en samlet projektplan, så kan du også meget nemmere få det gjort i den rigtige rækkefølge - og vurdere, hvad du selv kan lave (og om du har tiden til det på det pågældende tidspunkt). Det førstnævnte er ekstremt vigtigt - for det er bare for dyrt og besværligt at skulle flytte el, vand og varmeinstallationer etc. gennem rum, hvor man er færdig. Eller køre beton igennem den flotte træbelagte stue, for at renovere badeværelset.

Hvis du tilmed løseligt kan prissætte de enkelte opgaver, så har du også en god fornemmelse for, hvordan den samlede økonomi ser ud - det betyder jo noget for nogle af os

Hvad håndværkeren koster..... er vel nemmest at spørge ham om! Det kommer meget an på, om han kommer på cykel og med en hammer i stroppen - eller en komplet udstyret varevogn - og om han evt. er en del af et større firma. Den lille 1-mands virksomhed er måske billigere pr. time, men bruger måske også flere timer, fordi logistikken er dyrere - og han måske ikke har adgang til samme værksted, som nogle store virksomheder har.

God fornøjelse med projektet!

Mvh.

Jan R.
Hej alle,

Tak for svar! Det har som I anbefaler hele tiden været min plan at bryde projektet ned i så mange arbejdsgange som muligt, men jeg synes det lader til at være svært at få de håndværker jeg har talt med til at lave helt åbne tilbud, hvilket jeg synes er en forudsætning ved medbyg... Det var derfor jeg havde interesse i en vurdering af timeløn og materialepriser...

Måske er det bare ikke de rigtige folk jeg har fat i...

Forløbig tak for hjælpen!
Jeg tror du skal søge forklaringen, hvorfor håndværkerne er uvillige til at give tilbud, også på enkeltstående entrepriser, i at de er usikre på, din egen indsats nu også bliver som de forventer og til den tid I aftaler.
Hvis nu I aftaler at 1/3 2010 er du klar med at fjerne det gamle tag og de kan gå igang. Hvis du nu først er færdig en uge eller to senere af 128 gode grunde, ja så falder deres planlægning osv. Og har du så gjort det de forventer, fjernet alle gamle søm, sat stilladset korrekt, ryddet alt skrammel væk osv osv?
Jeg har selv oplevet en del tilsvarende med det jeg har beskæftiget mig med og ved det er meget vanskeligt, men indrømmet med den rette mand med den rette instilling, kan det fint lade sig gøre. Men normalt ender det i sorg.
Derfor ville jeg som ovenfor antydet, nok satse på timeløn.

Med venlig hilsen
ktm

 

De er mere end villige til at give tilbud, men jeg synes de er svære at få til at bryde opgaven ned og fortælle hvad de forskellige arbejdsgange og specielt materialer koster... Det jeg gerne vil undgå er selvfølgelig at jeg kommer til at knokle 80 timer i ugen uden at det kommer til at få indflydelse på prisen... Jeg er ikke håndværker, men har på ingen måde 10 tomler og teknisk indsigt... Derudover er min interesse jo at gøre alt det jeg selv kan - og det forventer jeg er en stor del... Ydermere regner jeg med at kunne hente et par venner mv. til, når der bliver noget slæbearbejde....

Håndværkerne tænker selvfølgelige som ktm er inde på, at de ikke kan vide hvad mit arbejde kommer til at betyde for deres omkostningerr...

Nogen der har et godt forslag til, hvordan man bedst muligt sætter en sådan aftale op?
ja det må så være på time basis, så må de også kunne give dig en pris på materialer og timer for sig.

hvis du er villig til at gøre alt hvad du kan gøre selv er det jo kun ting der kræver autorisation du ikke skal lave .

jeg købte for nyeligt et hus, og gik igang selv, der var heldigtvist lige lagt nyt tag, men jeg renoverede så en 1.sal som du beskriver med at brække alt ned så jeg kiggede ud på undertag og ned på betondæk, og byggede op igen.

jeg er heller ikke håndværker, og i den forbindelse vil jeg sige at det sværeste at lave har været en tidsplan der bare holdte nogen lunde .


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis