Blæser til halmfyr..

Skal have en blæser på mit halmfyr, men vil gerne have muligheder for justering..
Det skal virke sådan..
Hastihed på blæser skal kan justeres
Tiden den kører skal kan justeres
Der skal være en føler, der slukker blæseren hvis lågen åbnes
Der skal være en føler, der slukker blæseren hvis vandet blir for varmt

Kan man købe sådan en styring eller er det til at lave selv..
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Alt kan købes (næsten), bare du har penge nok  og din ide lyder bekendt så bare klø på. Det er nok Elindstaltøren du skal have fat i.

V.h.  Håndværkeren
220/240 v
Ved ikke hvad man må lave selv. Jeg laver det selv.

Hastihed på blæser skal kan justeres
Der sidder vel en luftbegrænser på sådan en blæser, det kan drosle den ned i blæst.

Tiden den kører skal kan justeres
En timer måske eller en tænd/slukur.

Der skal være en føler, der slukker blæseren hvis lågen åbnes
En lågekontakt . Noget mekanisk der gør at når lågen åbnes, rammer den en lågesvits og blæseren stopper.

Der skal være en føler, der slukker blæseren hvis vandet blir for varmt
En DTO. må være løsningen. Den stopper ved feks. 85 grader og startet 8 grader under 85 grader eller hvad den nu står til i temp. Den har også overkogssikring.

Det er til at lave selv. Jeg ved bare ikke om man må. Jeg har gjort det herhjemme. Styringen fes af i min kedel En gasogenkedel med blæser. Det, jeg selv har lavet, er bare meget bedre og mere sikker end med den styring.

 Der sidder også en røgkontakt på min kedel, der giver strøm til blæser når røgtemp. er oppe på 100 grader. Den slukker så også blæser når røgtemp. er under 100 grader. Men blæser går jo ikke igang før lågen lukkes (Lågesvitch) Så ingen problem med røg i hovedet, når der tændes op.
mvh
777

Du kan tage kontakt til Nordjysk Elektronik, han har en glimrende styring til få penge, som kan håndtere to blæsere, en iltsonde, samt to følere + overkogstermostat. Den kan regulere begge blæsere trinløst vha. iltsonden og temperatur. Jeg har monteret denne model på flere halmkedler og det kører perfekt.

Jeg mener den koster omkring 5000,- + moms, inkl. diverse følere.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis