fra 3 faser til 1

Vi har lige fået nye hvidevarer. Tidligere var ovn, kogeplade og opvasker tilsluttet 3 faser (5-benet stik). Nu ville jeg gerne bruge dette stik og kan godt forbinde opvaskere m. 0 og en fase + jord. Imidlertid driller ovn og komfur, da der var noget m. at de gamle enheder (Electrolux) kunne "tale" sammen. Ovnens timer kunne styre en kogeplade. De havde hvert sin kontakt under de respektive skabe og jeg kan måle, at der er strøm i alle faser!Jeg kan simpelthen ikke finde ud af at få forbundet stikket m. blå helt til høje og brun til en af faserne. Har forsøgt m. en pære m. ledning i fatning, for at være sikker på ikke at brænde de nye apparater af! Den virker i opvaskerens udtag.Skal jord måske være forbundet for at det fungerer. En lang smøre, men håber på hjælp.

fedtmulemetoden

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv at omformulere. Jeg forstår ikke en brik af dit indlæg.

Bent.

Jo, jeg vil tilslutte de nye hvidevarer til det gamle 380V-stk ved at benytte 0 + 1 af faserne. Men har problemer med tilslutning af kogeplade + ovn, da ovnen kunne styre termostatpladen på kogesektionen og det må have foregået via tilslutningen. Det har jeg ikke brug for mere. Men kan ikke forstå, at f. eks. en lampe ikke tænder, når den tilsluttes. Kan se, at der er spænding på.

fedtmulemetoden

Jeg forstår det stadigvæk ikke.
Vil du tilslutte ovn+komfur til 1 fase? Eller er det kun opvaskemaskinen? Prøv at læse dit indlæg igennem før du poster.

Bent.
Jeg synes nu det er ret klart skrevet, men et indviklet problem! Der er i køkkenet 3 seperate udtagberegnet til kraft-stik. Det ene trækker opvasker, det andet kogesektion og det sidste ovn. De to sidste stik er på en måde forbundet: de kræver, at hvis de skal virke, skal der være noget sat til. Nu har jeg prøvet m. 2 lamper: den ene lyser m. fuld styrke, den anden kun ca. halvt. Skal der luses mellem to faser??

fedtmulemetoden

Problemet er løst. Nul (0) var ikke ført frem til den ene kontakt, men det var også lusket!!

fedtmulemetoden

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis