Støbe en form til aftryk af drejejern i bly ?

Hvis man nu skal lave en afstøbning af sine jern, så man altid har en reference og vende tilbage.
Hvilken materiale skal man så lave formen i, hvis man vil lave afstøbning af jernene i bly?

Det er drejejern til trædrejning.

Jeg tænkte på Formgummi eller Gips

Men ved ikke om de kan tåle varmt bly?

Er der nogle som har lavet dette?
Og hvilken materiale har du brugt til og lave formen, og reference til jernet ?


Mvh

Michal

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Håber så sandelig du er klar over at bly er giftigt, så det ville jeg nok droppe at bruge.
Hvad med tin, var det ikke en mulighed, det har også et smelte punkt på ca 230 grader modsat bly på 330.
Det stiller jo lidt mindre krav til formen

Med hensyn til formen ville gips da være nærliggende, det er billigt, nemt at arbejde med, og ganske ufarligt i mindre mængder.
Det kan så vidt jeg ved sagtens tåle varmen, da det jo heller ikke er mange liter varm smelte masse skal hældes i.
Gips bruges jo i vid udstrækning som brændbeskyttelse da det tager en frygtelig tid før vandet er for dampet, og det mister struktur.

STX, HBU, BA Bygningskonstruktør MAK

Hvis det ikke er mere end du kan lave med nogle "balanceklodser" kan du bare bruge det gips dit lokale byggemarkede har på hylden.
Det er fint - men vent med at støbe til dine gipsforme er helt tørre - en uge på fyret/varmevandsbeholderen. Ellers risikerer du at vandet i gipsen koger op og din form sprækker og du får bly over det hele.

I øvrigt synes jeg du skullefinde en produkthandler og skaffe noget tin og støbe med 20% bly og 80% tin. Så bliver din afstøbning noget mere robust.

God fornøjelse.

 Me like hockey!

Mange tak for det fine svar.
Jeg vil lige undersøge mulighederne med Tin.

Mvh

Michal

Hvis du vil støbe i tin, kan du lave formene i Silikone gummi RTV 835 kan tåle temperaturer op til 350 grader.
Det fås bl.a. i Model og Hobby, frederiksborggade i København.

Jeg har forsøgt at støbe med tin i gipsforme. Det var ikke vellykket. Efter 3 dages tørring af gipsen på vores fyr, afgav det stadig vand/damt ved ståbningen og der kom store huller i støbningen.

en vejledning i tinstøbning kan du finde her:
file:///home/merete/futkaroline/merete/husbyggeren/CDrom/tinfigurer/tinfigurer0.htm
Annonce
Manget tak
Det bliver nok også tin jeg må gøre det i.

Det link du har skrevet virker ikke. Heller ikke selvom man skrive http://home/merete/futkaroline/merete/husbyggeren/CDrom/tinfigurer/tinfigurer0.htm

Mvh

Michal

Tak nu virker den

Men jeg er ikke helt med på hvordan dette laves:

{Citat start}
De to formhalvdele skilles ad, modellen fjernes og formdelene renses med en blød børste og varmt vand.
Der skæres et indløb fra hulrummets højeste punkt ud til den ende/side af formen med en skarp kniv.
Indløbet laves som en V-formet kanal skøret ned fra skillefladen. Kanalen skal være bredest ved formens kant og må gerne blive en del smaldere inden den når ind til hulrummet.
Når indløbet er skåret er det tid til at støbe i formen.
{Citat slut}

Kan du forklare mig hvordan man skal lave formen til drejejern? Klik her
Jeg vil gerne have aftryk fra spidsen og 3 cm op.

Mvh

Michal

hvad vil du egentlig bruge det til
alle de standartjern vil du jo altid kunne få fat på igen
hvis det er for at du er bange for at komme til at ændre formen under slibning , vil det være meget nemmere at lave et lille land til slibestenen der har de brugte vinkler
Jeg ændre formen på dem, for og prøve nogle ideer. Jeg har et land (jig) til det.
Jeg vil gerne have lavet aftryk af dem, så jeg har dem og kan se efter.
Og så kan andre se hvad mener når man snakker og en slibning. Det vil de jo ikke kunne på et land.

Så derfor bredker.

Mvh

Michal

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis