Udeluftstilslutning til brændeovn

hejsa. jeg har en Contura brændeovn med mulighed for udeluftstilslutning så man får forbrændningsluft tilført udefra. Nogen som har erfaring med en sådan tilslutning og er det nødvendigt - kan det svare sig?? den får vel rigeluft fra stuen?? hilsen tellme
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad skulle fidusen dog være ved det ?

Hilsen
Allan
fidusen skulle være at luft tilføres udefra istedet indefra
En af de gode ting ved en brændeovn er, efter min ringe mening, at den hiver fordærvet og fugtig luft ud fra boligen, som nødvendigvis må erstattes med frisk luft ude fra via div. utætheder, og dermed skaber en naturlig ventilation.
Jeg ville ikke etablere en sådan anordning.

Med venlig hilsen
ktm

tak ktm - mente heller ikke det villle kunne svare sig da man ikke får "fugtomdannelsesprocessen" med da man ved brug af luft indendørs transformerer indvendig fugtig luft til tør og varm luft
Man kan vel spekulere på om det er en feature til nyere, tætte huse hvor luftens fugtighed og udskiftning styres af en art klimaanlæg? Når man bruger indeluften til forbrænding skaber man vel et undertryk? I et tæt hus med anden luftstyring er dette vel ikke ønskeligt?
Annonce
et andet aspekt er at luft udenfor er meget koldt, i disse tider ned til -10 grader. Kommer det direkte ind i brændovnen uden at blive forvarmet, så brænder den ikke særlig godt, og vil ryge meget mere...

alt i alt en dårlig fidus
Det er faktisk kun Masseovne der kan bruge luft tilførsel udefra, da et sådant virkelig bruger meget luft ved opvarmningen.

V.h.  Håndværkeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis