Vintervarme

Jeg har en dejlig maghognitræbåd, Hallberg P28. Den står i en presseninghal og er således godt beskyttet mod vejr og vind. Jeg oplevede dog at der indvendigt er meget vådt og fugtigt. En oppustelig redningvest i kahytten var blevet udløst!!!
Nu har jeg sat en lille varmeblæser ind og fået tørret det værste. Har nogen erfaringer med at have sådan een stående i båden vinteren over bare for at holde temperaturen over frysepunktet (5 grader). Jeg tænker på om båden vil blive udtørret og tage skade.

 Hvis man tisser lidt i bukserne når man nyser er man gammel nok til at forholde sig kritisk til sine omgivelser. 

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er nok ikke nogen god ide, men lad båden være så åben som muligt så vil naturlovene om lufts udligning af fugtighedsforskelle gradvist udligne den høje luftfugtighed i båden med omgivelserne, men du kan da lade det køre et stykke tid. For meget udtørring vil kunne medføre sprængning af limninger.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Lynæs har rat.

Uanset hvad du gør skal du have udluftning på.
Vis du bare varmer luften op i et lukket miljø forsvinder fugten ikke.

Et stort fad salt vil samle fugten. Vis du er opsat på varme løsningen. Og så lidt udluftning og regelmæssigt udskiftning af saltet så er du godt kørende.

<p>Fantasi er vigtigere end viden.</p>
Nu er der ikke så meget lys i sådan en hal, men jeg satte en solcelle ventilator i båden og har ikke haft problemer med fugt siden. Har ellers før oplevet det samme med en oppustet redningsvest.
Jeg har været turen igennem med fugtsugere og blev kun fattigere, for fugten var det samme.
Som Lynæs skriver så udligner fugt automatisk så hver gang du fjerner fugt i båden kommer der nyt.
Men ventilation holder båden rimelig tør og lugtfri fordi det tørre op når luften omkring båden er tør.. Det bliver fugtigt igen når luften bliver fugtig omkring båden men ting når ikke at suge så meget og dine veste vil derfor ikke springe op.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Mig bekendt indeholder varm luft mere fugt end kold luft. Når luften i kahytten varmes lidt op vil den kondensere hvor den møder kold luft. Det må vel være et sted i skroget hvor der jo helst ikke skal tørres ud.
Hvis jeg bruger salt eller lignende for at fjerne fugt skader jeg vel kun båden. (bortset fra at der nok vel komme fugtig luft ind igen jvf det om udligningen)

Grunden til at jeg gerne vil have lidt varme på er for at beskytte elektronik, ledninger motor osv.
Der er også kun tændt når der er under frysepunktet.


 Hvis man tisser lidt i bukserne når man nyser er man gammel nok til at forholde sig kritisk til sine omgivelser. 

Jeg forstår godt din teori og idé men det bliver meget værre med lidt varme, fuldstændig som en bil ruster mere i en garage med lidt varme end i en carport..
Hvis du kan lave træk i både, du har jo strøm, så du skifter luften ud konstant vil du slippe for kondens, høj fugt og lugt.

Jeg har prøvet mange ting fordi forrige båd lugtede af våd gnu hvert forår men det forsvandt da den fik ventilation.. Hvis du har udluftning virker de ikke nu hvor den står i vindstille.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Annonce
Da jeg i sin overtog Tøffen, var den smadderfugtig indvendig, jeg satte en affugter op og det hjalp meget, båden hævede vandlien omkr. 3 cm, men der var fiber på overalt så jeg skulle ikke passe på udtørring. De fleste har en indstilling ang. fugtighed, men man skal tjekke med et hygrometer for at se, hvor den skal stå. Jeg havde afløb i vasken og båden blev holdt helt tæt, så al den omgivende luft ikke skulle affugtes også.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Må hellere lige indskyde at jeg bruger affugter til at få vandet ud af specialprodukter i ler, og det kan tørres helt ud, så man skal passe meget på i en træbåd.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis