"fylde fugerne ud" i mursten ? må man det?

Hej derude

Må jeg fylde de eksisterende fuger, mellem murstenene ud, så den flugter med det yderste af murstenene?  - Dels pga. farveskift, da fugerne i dag er farvede; dels pga. det nogle steder trænger til at blive fyldt ud..

Skal det være præcist samme type mørtel, eller kan man bruge en man selv blander ud fra dagens standarder?

Hvis nej, hvordan finder man ud af hvilket blandingsforhold tingene skal blandes i?

På forhånd tak!

/cs

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce


sådan havde jeg forestillet mig det kunne se ud..


/cs

Hvor langt har du fra fugen og ud til yder siden ?

Man plejer vidst normalt at fjerne noget over en cm fuge for at det for ordentligt fat.

Det næste spørgsmål, hvis du ellers har fjernet / der er plads til en ordentlig fuge kan jeg ikke se noget problem i at fylde dem ud, det gør man jo når man vanskurer evt. ? (Er ikke murer - men mon ikke der kommer andre på banen)
Det må du godt. Det hedder en skrabefuge. Hvor langt tilbage ligger den nuværende fuge?? Hvis det er under 13 mm skal du kradse ud inden du fuger.

Mht hvad du skal fuge med varierer det. Det kommer an på den eksisterende fuge. Man kan få taget en prøve hvis man er i tvivl.
Det mest almindelige ville være at fuge det med en bakkemørtel. Blandingsforhold 1:10
Jeg smider lige et link til en gammel tråd.

http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aff/4/aft/154062/afv/topic/

held og lykke med projektet.
Hej: Jeg er heller ikke murer, men jeg reparerer da fuger indimellem på mit hus. Blandingsforholdet 1:10 er det ikke lidt tyndt? Min gamle farbror arbejdede i sin tid som netop murer og han har altid sagt til mig at det bedste og stærkeste er 1:6, jeg gik dog på kompromis og lavede en blanding på 1:9, men oplevede at flere af fugerne faldt ud igen efter et par år. Siden har jeg blandet 1:6, og det holder, men jeg skal ikke gøre mig klog da jeg ikke er faglært murer.

 

Annonce
Det er ikke tyndt nej. Det er helt normalt. Når man murer er blandingsforholdet også ca 1:10
Beton laves 1:3. Så 1:6 er også rimelig stærk. Og hvis fugen bliver stærkere end stenen, vil din sten knække i stedet for fugerneved en evt sætningsrevne.
Og tro mig. Du vil hellere reparere en fuge end at skifte en sten.

Hvsi fugerne falder ud så har du ikke forvandet og trykket fugen godt nok.
Hej: Javel, gad vide hvad blandingsforholdet så er mellem sten i mit hus - mange fuger kan kradses ud med en finger eller lille pind. Det er bygget i 1954.

Selvfølgelig kan det blive stærkere end stenen (har ikke endnu oplevet flækkede sten), men det er stærkt, man kan faktisk ikke slå et søm i.

Jeg forvander altid og også afvask bagefter og holder fugerne fugtige, alligevel syntes jeg mørtelen bliver for løs ved højere blandingsforhold, men som sagt jeg skal ikke give gode råd, blot fortælle hvad jeg har oplevet.

 

Skrevet af træmand på 17 dec 2009 21:33
Hej: Javel, gad vide hvad blandingsforholdet så er mellem sten i mit hus - mange fuger kan kradses ud med en finger eller lille pind. Det er bygget i 1954.

Selvfølgelig kan det blive stærkere end stenen (har ikke endnu oplevet flækkede sten), men det er stærkt, man kan faktisk ikke slå et søm i.

Jeg forvander altid og også afvask bagefter og holder fugerne fugtige, alligevel syntes jeg mørtelen bliver for løs ved højere blandingsforhold, men som sagt jeg skal ikke give gode råd, blot fortælle hvad jeg har oplevet.


Helt i orden. Vi skal alle være her og dele vores meninger.  Jeg er "kun" murerlærling. Jeg ved desværre ikke alt om faget, men tilegner mig en masse viden hver dag, og prøver så vidt det er muligt at bidrage herinde. Og Jeg har kun oplevet at man murer, eller fuger med 1:10 (ca). Derfor villle jeg foreslå det.
Hej. Hæ.hæ..... mester skal vel spare på materialerne...... nå, spøg til side. Grunden til at jeg gik fra 1:9 til 1:6 var fordi jeg ville eksperimentere lidt og få nogle fuger der kunne holde, men måske holder de andre også - det var bare ikke det jeg oplevede. Måske dårlig mørtel eller cement....hvad ved jeg.

Har også prøvet færdigblanding (tørmørtel) - i nogen tilfælde godt nok - andre ikke, men det er alt for dyrt så det har jeg kun til småting hvis der lige skal støbes lidt.

Spørger skal selvfølgelig gøre hvad han finder bedst - og selv en murerlærling har vel fået den rette teori (det var ihvertfald ikke godt andet).


 

Man siger 1:10 som Demant også siger. Hvis dine fuger falder ud, ja så vil jeg også mene at det ikke er renset godt nok. Evt. prøv at kras mere ud, så du er omkring 2 cm inde.

Med venlig hilsen

Thomas Nielsen

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis