"fylde fugerne ud" i mursten ? må man det?

Hej derude

Må jeg fylde de eksisterende fuger, mellem murstenene ud, så den flugter med det yderste af murstenene?  - Dels pga. farveskift, da fugerne i dag er farvede; dels pga. det nogle steder trænger til at blive fyldt ud..

Skal det være præcist samme type mørtel, eller kan man bruge en man selv blander ud fra dagens standarder?

Hvis nej, hvordan finder man ud af hvilket blandingsforhold tingene skal blandes i?

På forhånd tak!

/cs

Hej derude Må jeg fylde de eksisterende fuger... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej: 3 cm er det dybt nok? Det plejer ihvertfald at være det min maskine står til - jeg kradser alle fuger ud i et givet område fordi jeg ikke gider lappeløsninger og med en maskine er det jo som en leg. Jeg spuler væggen inden jeg fuger igen. Jeg har 2 vægge jeg er igang med, den første er muret i forhold 1:9 for 4 år siden og den anden her sidste år. Den der er 4 år er begyndt at blive slået af i flager - så jeg tror, at slagregn fra vest/sydvest er en del af skylden.

De gamle fuger fra 1954 er nærmest som sand når den hårde skal der ligger yderst er slået af pga slagregnen - så man brugte åbenbart ikke cement dengang (virker ihvertfald ikke sådan).

Nå, men det var jo ikke mit problem der er til diskussion - jeg fortæller blot, at jeg bruger en lidt stærkere blanding fordi min erfaring med de andre ikke er gode, så derfor skal jeg heller ikke gøre mig klog på jeres erfaringer.

 

I gamle dage brugte man hydralsk kalk - dvs. ingen cement som du også selv nævner.

Når vi fuger bruger vi 1:10, det samme gælder når vi murer op i vådmørtel.

Jeg kan ikke lige forstå hvorfor dine fuger falder ud. Trykker du dem, eller hvordan gør du bagefter?

Med venlig hilsen

Thomas Nielsen

Hej ThomasFN:

Jeg plejer at bruge en 10 mm fugeske og fylder op ved at fuge på normalvis dvs. fylde helt ud. Bagefter når jeg er færdig, vander jeg væggen med en svamp og vasker af indtil det ser pænt ud og holder væggen våd så godt muligt - syrer af efter nogle dage. Nu er det heller ikke sådan, at alle fugerne falder ud, men der opstår huller hist og her, som så med tid bliver mere. Jeg tror at slagregn kan være et af problemerne, men det skal jeg ikke gøre mig klog på. Min 1:9 væg ser bare mere flosset ud end min 1:6 væg som står ligesom den blev fuget.

Jeg skal til at fuge min garage, jeg kunne jo prøve igen evt. med 1:9, jeg syntes bare at denne blanding er lettere at kradse i i forhold til 1:6, men kan godt se problemet hvis fugen bliver stærkere end stenen hvis noget revner.

Du er fagmand - så jeg må gi' mig - du skal ju stå inde for dit arbejde hvis noget går galt.




 

Jeg takker mange gange for svar..
Har søgt lidt på "skrabefuge" på nettet og har lavet en sammenfatning ud fra hvad man ser rundt omkring:

-Fræse gamle fuger ud i min. 15mm
-Blande bakkemørtel med cement i 1:10
-Kaste blanding på væggen og "trykke" den med en rundstok eller lignende, hvorefter man kaster endnu et lag på - og skraber det overskydende af..


Er det korrekt forstået? - Og hvad sker der hvis ikke man fræser de gamle fuger ud? - Kan den nye så ikke binde pga. for lidt plads?

/cs

Du fylder fugerne i et stykke du synes er passende. 0.5 m2 ad gangen f.eks. Så tager du et kosteskaft og skærer en pind af der er omkring 20 cm. Og du skal skære den skråt. Så har du en trykpind. Evt. kan du gå ned og "slibe" den til på dine havefliser, for den er forfærdelig at bruge indtil den er "slidt til".

Det er lidt svært at forklare her, når man ikke kan illustrere. Jeg håber du forstår det, ellers må du lige sige til

Men når det så er trykket og komprimeret, så lader du det stå en 10 minutters tid - alt efter hvor våd fugen er - og så børster du det ned med en græskost, som kan købes hos din lokale tømmerhandel. Og så kan du bare syre af et par dage efter.

Med venlig hilsen

Thomas Nielsen

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis