Cirkulationspumpe på det varme brugsvand?

Hej Alle,

har det "problem" at vi skal vente lidt længe på det varme vand i vandhanen og vil sætte en
cirkulationspumpe på kredsen, men skal denne køre hele tiden eller i intervaller?

Det er lidt træls når man skal vaske hænder at man skal starte de første 10-15 sek med koldt vand direkte i afløbet, det jo rent spild.

Mvh
Kasper Munch
Hej Alle, har det "problem" at vi skal vente lidt... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af uldal på 16 dec 2009 16:29
jeg har varmt vand i yderste hane (22 meter) på 10 sek.

Ja, og ??
Har du en returstreng tilbage til VVB ?
Hvis du ikke har det, så ville du stadig have det varme vand efter 10 sek uanset om der er pumpe eller ej.
En pumpe som forbruger 22W leverer altså ikke større tryk end der allerede er fra vandværket.
Ja ved det godt, lyder p.... irriterende skråsikker, - men tager jeg fejl, så oplys mig venligst hvordan det skulle kunne lade sig gøre
Til de fjernestliggende tappesteder, har jeg returløb på det varme vand og satte en pumpe på, men jeg opdagede lynhurtigt, at det kostede et voldsomt varmetab, så efter en uges forløb, blev den pumpe slukket og har nu stået stille i flere år.

Med venlig hilsen
ktm

 

Skrevet af ktm på 16 dec 2009 17:06
Til de fjernestliggende tappesteder, har jeg returløb på det varme vand og satte en pumpe på, men jeg opdagede lynhurtigt, at det kostede et voldsomt varmetab, så efter en uges forløb, blev den pumpe slukket og har nu stået stille i flere år.

Samme konklusion er jeg nået frem til  Men satser på i forbindelse med renovering af det fjerneste badeværelse, at en IHC-wireless kontakt til lyset også lige kan nå ud til kontakten til cirkulationspumpen, så den starter når lyset tændes og slukker tilsvarende. 
Pumpen er en Grundfos med termostat, så den starter kun hvis returtemperaturen er under det forudindstillede.
Jeg har selvfølgelig et returrør fra det yderste aftapningssted, men mit spørgsmål går måske også mest på om det er rentabelt at have en pumpe på i forhold til at lukke lidt koldt vand ud i kloakken inden det varme når frem. Altså, kostpris kontra komfort?
Skrevet af Kasper_Munch på 16 dec 2009 19:06
Jeg har selvfølgelig et returrør fra det yderste aftapningssted, men mit spørgsmål går måske også mest på om det er rentabelt at have en pumpe på i forhold til at lukke lidt koldt vand ud i kloakken inden det varme når frem. Altså, kostpris kontra komfort?

Tror bestemt det er billigst at lukke det kolde vand ud, medmindre du kan styre driften af cirkulationspumpen, så den passer rimelig optimalt med tidspunkterne for dit forbrug.

Det er fristende at vælge komforten ved varmt vand øjeblikkeligt, og hvis jeg var dig, så ville jeg da prøve med det, - og så se om udgifterne til varme/opvarmning af dit brugsvand stiger urimeligt meget. Hvis ja, - nå ja så kan du jo slukke igen.

Men kunne du lave en styring af pumpen, så den starter sammen med lys eller lign i forbindelse med forbrug af varmt vand, så vil der næppe være den store udgift forbundet med den ekstra komfort.
Annonce
Jeg har faktisk muligheden for at tænde pumpen samtidig med lyset i bad, køkken og gæstetoilet, da jeg har kip-relæer på alle kontakter i huset og det skulle nok være muligt lige at smide pumpen ind på relæet sammen med lyset...
så må man håbe du ikke får brug for varmt vand i dagtimerne

 

Skrevet af uldal på 17 dec 2009 05:56
så må man håbe du ikke får brug for varmt vand i dagtimerne
Hva mener du? Hvis pumpen starter i det øjeblik lyset tænder, så skulle der da gerne være varmt vand når jeg åbner hanen efter toiletbesøg.

ja, ja men har du lys tændt midt på dagen?

 

Nej selvfølgelig ikke, men der er jo altid varmt vand til rådighed  uanset om pumpen kører eller ej, det er bare et spørgsmål om ventetiden.. Med pumpestart når lyset tændes, vil jeg ikke skulle vente på det blir varmt.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis