Cirkulationspumpe på det varme brugsvand?

Hej Alle,

har det "problem" at vi skal vente lidt længe på det varme vand i vandhanen og vil sætte en
cirkulationspumpe på kredsen, men skal denne køre hele tiden eller i intervaller?

Det er lidt træls når man skal vaske hænder at man skal starte de første 10-15 sek med koldt vand direkte i afløbet, det jo rent spild.

Mvh
Kasper Munch
22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis jeres varmeanlæg ikke er bygget til cirkulation er det meget vanskeligt at lave, der skal returrør fra den yderste vandhane til pumpen, det kræver ofte at gulvene brækkes op.
Jeg skal vente omkring 20 sek oppe på 1. salen. Det er naturligvis et vandspild, men alternativet er et lang større (økonomisk og milvømæssigt) varmespild, da du ellers skal holde vandet i dine rør varmt hele tiden.

Jeg vil dog give dig ret i, at det er irriterende at vente på det varme vand.

Venlig hilsen

Jens

Det er dyrt med varme og strøm at cirkulere det varme vand. Gør du det skal du sikre dig at du isolerer alt hvad du kan komme til.

Hilsen
Allan
Tak for svarene. Kan selvfølgelig godt se at det vil give en vis udgift. Men mine vandrør ligger i beton som er opvarmet af gulvvarme, så tabet bliver vel begrænset, om ikke andet så brugt til lidt "ekstra" gulvvarme. Og med en lille pumpe, bliver strømforbruget også minimalt.

Annonce
Det vil formentlig være din varme udgift der bliver størst. Laver du det alligevel kunne du overveje at tidsstyre din cirkulationspumpe så der kun var cirkulation på de tider hvor du forventede at skulle bruge vand f.eks morgen og aften.

Hilsen
Allan
I forbindelse med nyt fyr og varmtvandsbeholder, fik jeg en re-cirkuleringspumpe monteret. Det er en ganske lille pumpe, der har et for brug på ca. 25 W, når den kører. Jeg har senere fundet på, at montere et alm. tænd/slukur. Pumpen står stille hele natten. Starter kl 6 og slukker kl 8. Starter kl 17 og slukker kl 22.30. Det må da gi lidt og der er ingen probs.

 

Uldal. det er præcis sådan jeg har tænkt mig at gøre det, og den pumpe jeg har liggende, trækker 22watt så forbruget bliver minimalt. Det må blive et lille weekend projekt.
Må indrømme jeg er lidt et ?-tegn ;-)

For at kunne bruge en cirkulationspumpe på varmt brugsvand, så kræves der en returledning fra den fjerneste vandhane og tilbage til varmtvandsbeholderen. Vandet skal jo kunne cirkulere forbi alle haner, for at der er varmt vand når der åbnes.

Og mig bekendt er det absout de færreste indstallationer som er forberedt for cirkulation, hvis det ikke allerede er indstalleret.

Det hjælper ingenting bare at sætte en pumpe på, hvis det ikke kan cirkulere vandet rundt forbi hanerne.
Der er normalt mellem 3-6 bars tryk på vandet hvis man har byvand, og så kommer det varme vand altså ikke hurtigere fordi man sætter en pumpe på.
Det afkølede vand som står i rørerne skal jo først lukkes ud, og en pumpe får det ikke til at gå hurtigere, - da den smule tryk den kan levere, er meget lavere end det tryk som der allerede er på vandet.
jeg har varmt vand i yderste hane (22 meter) på 10 sek.

 

Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis