Hjælp til at seriekoble bipolar 8 wire stepper motor

Hej

I forbindelse med færdiggørelsen af min CNC fræser, som er beskrevet i en anden tråd, er jeg løbet ind i problemer med at koble mine stepper motorer med 8 ledninger til driveren i unipolar seriel konfiguration. Det er simpelthen ikke lykkedes mig at få motorerne til at bevæge sig overhovedet, når jeg kobler dem til i serie. Så jeg må gøre et eller andet helt forkert, men jeg kan ikke finde ud af hvad...

Hvis jeg kobler motorerne i parallel er der ingen problemer og  det er en fornøjelse at se maskinen arbejde. Men man kan mærke at motorerne trækker mere strøm idet kølepladerne på driver boardet bliver ret varme.

Så derfor vil jeg selvfølgelig gerne have motorerne til at køre serielt, som oprindeligt planlagt.

På motorernes datasheet kan man se, hvordan jeg har gjort. Jeg har forbundet A- med C-. A er så forbundet til A på driveren og C er forbundet til A-. På samme måde har jeg Jeg har forbundet B- med D-. B er så forbundet til B på driveren og D er forbundet til B-.

Når jeg måler modstanden passer tallene umiddelbart fint. A og A- = 1.2Ohm, C og C- = 1.2Ohm, B og B- = 1.2Ohm, D og D- = 1.2Ohm, A og C = 2.5Ohm, B og D = 2.5Ohm.

Kan nogen af eksperterne fortælle mig, hvad jeg gør forkert?

Michael Hammer

www.HammerModels.com

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har på fornemmelsen at der er et "disconnect" mellem diagrammet og tilslutningsangivelserne.
Jeg ville forbinde som følger:
A- til C
B- til D
A og C- til driver
B og D- til driver

Bent.

hej

Jeg ville mene at (efter de røde bogstaver) du skal forbinde

Motor..... Driver

A A
-A B
B C
-B D

Og at du selvfølgelig skal beholde dine "lus" som du har tegnet dem..

Altså:
Spole 1 = A - B
Spole 2 = C - D

JuleHilsen




Hilsen

Børge

_______________________________________________________

WoodSign dot dk

Hej Børge

Ja, det var jo også det, jeg mente, og derfor kunne jeg ikke forstå, hvorfor det ikke virkede. Men nu har jeg prøvet Bents forslag med at forbinde A- til C, B- til D, A og C- til driver og B og D- til driver og det virker!!! SUPER!!! Der må altså være en fejl ved det datablad, eller også kræver det nogle helt specielle forudsætninger for at forstå.

Tak for hjælpen Bent og Børge

Michael Hammer

www.HammerModels.com

"Der må altså være en fejl ved det datablad, eller også kræver det nogle helt specielle forudsætninger for at forstå."

Databladet er OK, du har bare stirret dig blind på at spolerne er tegnet som de er, man lokkes til at "luse" som du gjorde oprindelig.
Det glæder mig at det virker nu.

Bent.

Tjaa... lokket og lokket... prøv at se på tegningen fra manualen til min driver herunder.

Sammenlignet med databladet for motorerne kunne jeg kun udlede, at netop de to "miderste" ledninger skulle forbindes. Men alt det her CNC halløj er selvfølgelig også helt nyt for mig og man klamrer sig til de oplysninger, som man tror, er de rigtige. Men det positive i denne sag er selvfølgelig, at hjælpen var indenfor rækkevidde og min maskinen kører nu både hurtigt, præcist og med forholdsvis lavt strømforbrug.

Endnu en gang tak for hjælpen, Bent


Michael Hammer

www.HammerModels.com

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis