Støbning af gulv mm.

Hej

På vores gamle ejendom, skal vi have lavet nyt gulv. Det gamle er trægulv på strøer ovenpå sand. Planen er at vi skal have lavet et cementgulv m. gulvarme.

Vi vil gerne lave gør det selv arbejdet at brække det gamle trægulv op og grave ud til det nye gulv. Resten dvs. støbning af cementgulv og gulvvarme vil vi overlade til fagfolk. Er der nogen der har erfaring med, hvad det koster pr. m2?

Håber der er nogen, der kan hjælpe...
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Spænden projekt du der har gang i, det blir du helt sikker meget glad for. Til en start ville jeg begynde med at læse forskellige guide's på nettet, for lige at få et godt indtryk af omfanget. En m2 pris er lidt svær blot at slynge ud, da det afhænger af hvor meget gulv du skal have lavet.

Jeg fik lavet 50m2 fordelt på tre rum forrige år.
Jeg aftalte med mureren, at jeg selv lagde flamingo, net og gulvvarmeslanger.
Han leverede flamingo, rionet, lidt leca nøder og beton/sand/cement til gulvstøbningen og så støbning af selve gulvet.
Det kostede 13.500 i timeløn og knap 18.000kr i materialer, plus moms.
Jeg synes det blev lidt vel dyrt, men ok, hvis det så bare var lavet ordentlig. Men det er en anden sag.


 

Jeg skal igang med et lignende projekt, men mangler ligesom en beskrivelse af hvad der komme først, lag for lag.
Nogen steder står der perlesten, andre lega nødder, mange steder står beskrevet hvormeget flamingo, men få steder står samme tykkelse.
Så når jeg nu graver hul i mit bryggers, hvor dybt graver jeg så, og hvad ligger så hvor lag for lag, og i hvilke tykkelse ?
Da det ikke er lavet i de tilstødene rum, hvad gør man så med isolering ind mod de rum ?
(undskyld hvis jeg låner din tråd, men jeg tror også du kan få glæde af svarene)

..oo00 I Hate Signatures 00oo..

Hej FunMan

Først skal du tage stilling til hvor meget isolering du vil ligge i dit gulv. Det nye bygningsrelement siger min 300 mm ved nybyggeri, dette gælder dog ikke ved renovering. Langt de fleste der renoverer ligger 220 mm.

Afret bund med sand(10-20 cm) og vibrator.

læg derefter 10 cm lecanødder(som bunddræn). Hæld dem over med meget tynd vand og cement så de lige binder sammen og lad det tørre.

læg din valgte gulviselering, fyld eventuelle revner op med flamingo perler.

Udlæg 20 mm AL lister(afstandslister) og et lag 4 mm rionet

Bind din gulvvarmeslange på rionettet, med plaststrips - og UNDGÅ for alt i verden at komme til at lave et skarpt knæk på slangen, da det er døden for det du allerede har monteret. Knæk kan og må ikke repareres !!!

Udlæg endnu et lag 4 mm rionet overpå slangen.

Støb det hele til med 10 cm flydebeton og vibrator.

Husk 20-30 mm kantisolering, og radonsikring...
1000,- pr. m2 er ikke helt ved siden af, passer meget godt overens med de sidste opgaver vi har udført hvor der har været støbning af gulv med i entreprisen.

Samtidig skal jeg have lavet en facaderenovering, hvor der skal isoleres samtidig udefra. Jeg regner med 50 mm isolering. Her regner jeg osgå med 1000 kr. pr m2 inkl. moms. Lyder det også rigtigt?
Nej, 1000,- pr m2 er alt for meget for 50mm isolering samt puds.

En facaderenovering koster jo ikke det samme i materiale omkostninger, som et støbt betongulv med gulvvarme.

Men mon ikke der sidder en herinde der kender priserne på dette... ?

Jeg ville forvente prisen pr. m2 ligger nede på 400-600,- pr. m2, men kan nogle sikkert lige bekræfte.
Det nye bygningsrelement siger min 300 mm ved nybyggeri, dette gælder dog ikke ved renovering. Langt de fleste der renoverer ligger 220 mm.
Jeg kan lige så godt ligge 300 mm med det samme jeg har skovlen fremme
Afret bund med sand(10-20 cm) og vibrator.
Kan jeg bruge støbemiks til det ? Det har jeg nemlig en del af.
læg derefter 10 cm lecanødder(som bunddræn). Hæld dem over med meget tynd vand og cement så de lige binder sammen og lad det tørre.
Hvad er blandingsforholdet vand/cement her ?
læg din valgte gulvisolering, fyld eventuelle revner op med flamingo perler.
Udlæg 20 mm AL lister(afstandslister) og et lag 4 mm rionet
Jeg forventer at bruge 150 mm flammingo, i 2 lag så samlingerne ligger forskudt. Skal AL-listerne ligge imellem lecanødder og rionet ?
Bind din gulvvarmeslange på rionettet, med plaststrips - og UNDGÅ for alt i verden at komme til at lave et skarpt knæk på slangen, da det er døden for det du allerede har monteret. Knæk kan og må ikke repareres !!!
Udlæg endnu et lag 4 mm rionet overpå slangen.
Skal det øverste lag rionet også bindes fast, eller bare ligge løst ovenpå ?
Støb det hele til med 10 cm flydebeton og vibrator.
Husk 20-30 mm kantisolering, og radonsikring...
Skal de 20-30 mm kantisoleringe ligge helt fra bunden, hele vejen rundt i "hullet/rummet" ? Hvorlangt under oversiden skal det afsluttes, så det er bæredygtigt langs væggene ?
Jeg har en måling fra den tidligere ejer, med 0 i radon, så jeg formoder ikke jeg skal radonsikre, eller ?
Mange tak for jeres hjælp, jeg går igang med at bryde gulv op i denne uge, når det nye loft er lagt, efter udskiftning af en loftbjælke.

..oo00 I Hate Signatures 00oo..

Kig lidt på disse link der besvarer nogle af dine spørgsmål:

http://www.uponor.dk/templates/Page.aspx?id=1895

http://www.styrolit.dk/p59.asp

http://www.aalborgportland.dk/default.aspx?m=2&i=99&opgave=gulv

http://muro.dk/filer/murerhbog/fugtisolering.pdf

http://www.styrolit.dk/p28.asp
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis