Hvordan er det nu med indbygnings spots i vådrum ?

Min plan er at montere disse indbygnings spots direkte i isoleringen; http://www.goerdetselv-el.dk/product/266 De er nemlig F-hat mærkede og har bagdåse osv osv.. men kan man også bruge dem i et vådrum ? eller skal det være en bestemt mærkning for at måtte bruges i badeværelset ?
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har selv brugt ovenstående dåser i vådrum. Det var en elektriker som satte dem op, så går ud fra det er iorden.
Hvis de skal bruges på badeværelset skal du se på kapslingsklassen. De være kapslet IPX0/4/4/7 afhængig af hvor i rummet de skal sidde.
jep og hvor højt du har til loftet...
og hvordan din bruse niche ser ud....

prøv at søge efter du kan finde mange tegninger der viser hvilke ipxXXX krav du skal overholde. alt efter hvordan dit badeværelse ser ud
den du har fundet er kun IP24, så du må ind og undersøge om det er nok i dit tilfælge.
F mærket betyder kun at de må sætte i brandbart
Annonce

Nu har jeg siddet og søgt rundt på diverse offentlige hjemmesider og fundet de tegninger i taler om, er det ikke korrekt opfattet at jeg må sætte hvilken som helst lampe op hvis bare jeg har over 225cm til lofthøjden ?
Ja næsten rigtigt.

Et badeværelse er opdelt i zoner således område 0, 1, 2, 3

område 0 er selve brusehovedet.
I en radius ud fra brusehovedet på 60cm er område 1. fra de 60cm og yderligere 60cm ud er område 2 osv.

I højden går man direkte fra område 1 til område 3 når man når over 2,25m.

i område 1 og 2 skal materialet (spotten) have en kapslingsklasse på minimum IPX4.

Læs mere om IPXX kapslingsklasser på sikkerhedsstyrelsens hjemmeside:

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... x?id=25862

kapitel 803


Det var angående vådrum - desuden skal spoten jo så derefter være godkendt til det loft / isolering da nu skal monteres i.
Altså om det er træloft, gips direkte i isolering osv..
Kapitel 803 er mig bekendt en oversigt over kapslingsklasser - kapitel 701 derimod indeholder områdeinddelingen...

Men du har ret - er der over 2.25 til loftet er der ikke særlige krav til kapslingsklassen.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis