Fugt i vinduer

Hejsa

Vi har det store problem at vores vinduer hele tiden er fyldt med fugt, det er ikke bare fugt men så maget at vi må åbne vores vinduer og bruge en vindues svaber og skrave vandet af.
Vi har en luftfugthed inde på ca 54% til 60%  og nå vi tørre tøj er det kun ude på lokummet med et vindue åben eller udsugning køre.
Vi lufter ud 2 3 gange hver dag så det kan vel heller ikke være det.

Jeg har tænkt på at købe

http://www.harald-nyborg.dk/merinfo...p=&n=30100

men ved ikke om det er en god ide
Hejsa Vi har det store problem at vores vinduer... Vis hele indlægget
39 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
kan man få vindues ventiler der kun kan suge luft ud og ikke ind ??.
Det koster en formue at bruge fjernvarme herude så et par ventiler der hele tiden stå åben ville blive rigtigt dyrt.

Jeg er bange for vores emhætte udsugning er stoppe, men skal ikke op og kigge efter før frosten er væk, vi tog emhætten ned og den suge sku rigtigt fint men nå lillemor laver mad syntes vi ikke den suger en disse selv om den køre på fuld hammer
ang. de udluftninger i vinduerne så hvis det er Rationel så har de håndværker der køre rundt og laver den slags sikkert også Velfac .. vil ikke anbefale en uerfaren at lave dem, du kan hurtig få noget lort at se på. og husk nu 10 min udluftning hverdag med alt skruget ned og så lad den kolde luft komme ind i hele huset. det er meget billiger at varme op.
Jeg tror den eneste udvej for mange huse med fugt er mekanisk udluftning! ikke al den fugt der er i huse kommer fra grunden og murene, og kombineret med fugt fra menesker madlavning bad. osv så giver det store problemer i mange huse. varmegenvinding er dyrt og ofte besværligt at montere, men jeg mener at det er alle pengene værd, fordi det løser mange problemer. det er blevet billigere at anskaffe sig og med lidt hjælp kan man godt selv montere systemet.

Morten

Morten    

"when your born, you get a ticket to the freakshow. When your born in america you get a front row seat"

når du bruger emhætten skal du ha et sted hvor der kan komme den samme mængde luft ind som emhætten trækker ud..for hvis alle vinduer og døre er lukket og hvis huset ellers er tæt vil den ha svært ved ved at trække luft ud
Hvis man vil have et godt indeklima, skal der én eller anden form for ventilation til! Det hjælper ikke på varmeregningnen, at beboelsen er alt for tæt.

Den letteste og billigste måde er, at der bliver fræset ud til ventiler i vinduer og døre. Loftsventiler i baggang og badeværelse børe der også være - hvis det ellers lader sig gøre. Og så skal temperaturen i de vigtigste opholdsrum holdes på lidt over 20°. Jeg har været inde på det før: Temperaturen i mit eget lille hus ligger på 21-22°. Og ja, alle ventiler står åbne! Jeg synes selv, at jeg har et udmærket indeklima.

I kraft af mit arbejde som bygningssnedker gennem mange år, har jeg været inde i rigtig mange af folks hjem. De fleste steder føles der at være et godt indeklima. Men én af mine tidligere arbejdsgivere havde mange udlejningslejligheder. Nogle af lejlighederne havde et rigtig dårlig indeklima. Beboerne havde stoppet alverdens ting i ventiler, revner og sprækker. For så mente de, at de fik en lavere varmeregning. Når man kom ude fra den friske luft og ind i sådan en lejlighed, mærkede man straks denne dårlige og klamme luft. Det føltes som om man fik trukket 10 par våde underbukser ned over hovedet. Jeg blev hurigt færdigt med arbejdet!

Svend Erik

Bygningssnedker

Annonce
Ja, det er utroligt hvad folk vil udsætte dem selv for, for at spare lidt på varmeregningen.

Frisk luft skal der altså til for at man har det gost, og hvis folk ikke selv kan finde ud af at åbne vinduerne et par gange om dagen, er ventiler i vinduer eller vægge altså den bedste løsning.
jeg er helt enig i det med ventilationskanalerne. Det giver det bedste indeklima med åbninger i vinduer og døre samt en indetemp. på ca. 21 grader.

MEN hvad er jeres holdning til brændeovns os fra omkringliggende naboer. Vil de åbne ventilationskanaler ikke medføre flere partikler indendørs og dermed forringet indeklima eller er det overhysterisk at gå op i dette??

hilsen
tellme
Hej

Uanset naboernes brændeovne, os fra dieselbiler eller svigermors rygen på terrassen skal en velfungerende bolig tilføres friskluft gennem vægventiler eller alternativ den billigere og dårligere løsning gennem ventiler i vinduer.

Den tilførte luft skal helst fjernes igen gennem vådrummenes (køkken, bad & bryggers) ventilation, som føres over tag, der bør være åben fra opholdsrummene til disse rum (der er faktisk krav om min. 100 cm2 åbning til bad & toiletrum i/under døre).

Elventilatorer i badeværelser kan faktisk være en hindring for en velfungerende boligventilation, hvis de, ikke kører tilstrækkelig længe (luften skal faktisk skiftes ½ gang i timen).

I princippet må emhætten ikke regnes med til boligventilationen, men selvfølgelig skifter den jo også luft ud, hvis der tilføres luft i samme mængder som den  suger ud (man kan f. eks. lade emhætte og elventilatorer køre i længere tid hvis man har kondens/fugtproblemer).

Frede7000's løsning med at køle ned før udluftning, er ikke rigtig, da det drejer sig om at få skiftet varm luft ud med kold luft, af den årsag at varme luft der ryger ud til fuglene, indeholder meget mere fugt, end den kolde der kommer ind i boligen.
vi har en ret lav fugtighedsprocent i vort hus. Huset er ikke tæt da det er af ældre dato hvilket er en af årsagerne. Eneste sted hvor der dannes lidt fugt er vinduet i soveværelset hvor der ligger en fugtig kan forneden, men det er også nærmest uundgåligt da det er det rum hvor afgives mest luft under søvn. Ellers benyttter jeg mig selv af brændeovn som også virker nedbrydende på evt. fugt. Eksempelvis når vi skal tørre tøj så båler vi godt op i brændeovnen så rumtemperaturen rask når de 25 grader og man mærker den bagende effekt. Men ellers er det da mit råd i tilfælde af fugt at man sørger for at lufte ud om morgenen og om eftermiddagen når man kommer hjem fra what so ever og ikke sparer for meget på radiatorerne. Op på ca. 4 i ALLE rum og sørg for en ca. gns. temp. på 21-22 i hvert fald i opholdrum.
Jeg fik en ide og ville lige løbe den forbi jer.
Jeg vil sætte en Blæser op der er tremostat styret ( de må findes ) , sætte den op inde i stuen hvor vores brændeovn også stå .
Den kolde luft den suger ind vil så efter min plan passe varmen runde i huset samt lufte ud, vi har Loftsventiler i baggangen.

Vil sætte blæser op udenfor under vores udhæng så man ikke skal høre på den, sætte den på 22 23c som der bliver næsten med det samme fordi brændeovnen køre og nå vi ikke er hjemme eller nå oven gå ud vil blæser så stoppe så vi ikke bare fyre den dyre fjernvarme af.

Hvordan lyder den ide ?? kom med info eller ideer
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis