Fugt i vinduer

Hejsa

Vi har det store problem at vores vinduer hele tiden er fyldt med fugt, det er ikke bare fugt men så maget at vi må åbne vores vinduer og bruge en vindues svaber og skrave vandet af.
Vi har en luftfugthed inde på ca 54% til 60%  og nå vi tørre tøj er det kun ude på lokummet med et vindue åben eller udsugning køre.
Vi lufter ud 2 3 gange hver dag så det kan vel heller ikke være det.

Jeg har tænkt på at købe

http://www.harald-nyborg.dk/merinfo...p=&n=30100

men ved ikke om det er en god ide
Hejsa Vi har det store problem at vores vinduer... Vis hele indlægget
39 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
helt enig. Genvex eliminerer fugtigheden totalt og giver et godt indeklima omend løsningen er forbundet med flid og omkostninger...
Har for ca. 3 timer siden opstartet vores Dantherm varmegenvingsanlæg efter at have kravlet rundt på vores loft i ca. 14 dage.
vi havde store problemer med fugt i vores hus men nu er vores vinduer helt tørre der plejede at være en våd kan på de nederste 5 cm af ruden når det er koldt udenfor.
NU ER DER INTET FUGT !!!!!!!!! YEEES!!! og luften er dejlig tør!

har lige et spørgsmål er Genvex ikke et firmanavn?? syns det blir brugt i tale om alle de agregater der varmegenvinder.

Morten

Morten    

"when your born, you get a ticket to the freakshow. When your born in america you get a front row seat"

Vi har brændeovn og den køre hver aften, vi har også kun fugt på de nederste 5 cm vindue men det kommer hele tiden selv om jeg tørre af er det der igen 1 time efter.
Jeg tror ikke udluftning fra køkken og bad er godt nok jeg vil prøve at lege lidt med at lukke døre og se om det hjælper .
Jeg har ikke den store lyst til at smide 40 50k til et varmegenvingsanlæg sandt og sige er jeg den type jeg køber ikke nået før jeg har sparet op til det og men ny indkøbt hus for og bagdør og brændeovn og alt det anden så ville det tag 2 3 år og spare de penge op.
en sjov ting er ude i vores lille forgang hvor der altid er lukke til og halv koldt ( vi bruger altid bagdøren ) er der ikke et gram fugt
Du må simpelthen køre meget mere med dine sugere, især på lokummet når I absolut vil tørre tøj inden døre.
Jeg tror meget mere på en mekanisk udsugning der kører i lang tid, end blot et åbentstående vindue. Sæt evt. fugtstyrede sugere i hist og pist.

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
du har nok ret men det er jo ikke til at tørre tøj uden for nu
Vi tørrer også tøj inde om vinteren, men har affugteren sat til. Og så lukker vi døren til de tilstødende rum således at der ikke trækker fugt derud. Affugteren kan tørre to maskinfulde over en nat og ruderne dugger kun til i tørrerummet som endda har enkeltlagsglas.

Men går du affugtervejen tror jeg det betale sig at købe kvalitet. Den du henviser til kan klare 10 liter ved 30 grader og 90% fugtighed og vil næppe imponere ved 18 grader/70%
vi plejer at fyre godt op under brændeovnen når vi tørrer tøj. Høj rum temperatur = lav luftfugtighed. Bare fyr igennem og så tørrer tøjet næsten i løbet af en aften
hmm ok I dag her til aften har min kone lukke døren til køkken mens hun lavet mad, alt dugge til derude selv om emhætten kørte på fuld hammer det hjalp først da hun åben vinduet derude, jeg har nu prøvet at pille emhætten ned for at se om der sad nået fast og det var derfor den ikke kunne suge rigtigt ud, kan der side nået i toppen at tagudluftningshætten og hvis man kan hvordan åben man så den ?? og kigger efter.
Det kan til sidst siges at vi i aften ikke har et gram fugt i nået vindue alt ser tørt og fint ud
Hej Morten

Jeg tror at det er et generelt problem for mange nye vinduer. Årsagen mener jeg er, at randene hvor de to vinduesglas i ruden er samlet, er udført i aluminium som effektivt leder kulden indenfor. Dette problem har man elimineret med en forbedret konstruktion, hvor randene er udført i et bedre isolerende materiale. De kaldes vistnok for varme kanter.

Konsekvensen af denne dårlige konstruktion er som du observer, at det dugger i bunden af vinduet - og det vil det gøre uanset hvor meget du lufter ud. Med tiden vil træet i bunden af vinduet blive jordslået og til sidst rådne, da træet sikkert kun er blødt splinttræ. På denne måde formår vinduesfabrikanterne at holde produktionen kørende. Og når folk klager, ja så er det fordi de har det for fugtigt - ikke fordi vinduesfabrikanten har lavet noget skidt.

Hvis fx fugtigheden i rummet er 50%RH og temperaturen er 20 grader C - ja så ligger luftens dugpunktstemperaturen på 9.2 grader C. Eller sagt med andre ord, hvis fx rammen på på termovinduet er under 9.2 grader C - så vil der optræde dug. Det nytter ikke at skrue op for temperaturen i rummet - dugpunktet vil være det samme. Hvis du kan måle temperaturen på vinduesoverfladen med et berøringstermometer, så er det ret enkelt at beregne hvor langt din relative fugtighed i rummet skal ned.

mvh Janus

Der er yderligere 19 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis