Skift en kontakt til en lysdæmper

Kan/må jeg selv afmontere en front og kontakt - og derefter selv montere en lysdæmper?

Er der en særlig model/et mærke, som jeg bør gå efter, når jeg anskaffer mig min lysdæmper?

Hvordan gør man - hvad skal jeg være opmærksom på?

Indledningsvis slår jeg naturligvis relæet fra
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
køb en lk lysdæmper og der er ikke så meget i det at skifte en kontakt med en lysdæmper andet at du passer på fingerne

og du mågodt gøre det selv

hilsen anders
En drejelysdæmper fra LK er et godt valg. Fås i hvid, lysegrå og sort/sølvgrå.

Se f.eks. her :http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=5281&n=10

Hvis dine afbrydere i forvejen er fra LK Fuga serien er det oplagt, da den så passer direkte i stedet for den afbryder du fjerner.

Bauhaus har dem i øvrigt billigere i den kommende uge.

Den kan købes i alle byggemarkedet.

Der findes også skydelysdæmper og touch, men drejelysdæmperen er den billigste og fungerer fint. Vi har selv 5 drejelysdæmpere, 1 skydelysdæmper og 2 trådløse LK lysdæmpere.

Check nu lige, at det du skal dæmpe, også kan dæmpes. LED spots og sparepærer er specielle, alm. pærer og halogenspots er der sjældent problemer med at dæmpe.
Man skal ligeledes være opmærksom på hvilken lyskilde, trafo man vil dæmpe. Hos LK er det en CR til glødelamper & elektronisk trafo, samt en LR til glødelamper & jernkerne trafo. Man kan osse få den nye IR300Uni. den kan klare alle tre, og flere Watt. JR EL
- og hvorledes gør jeg så, når der er tale om 2 lyskontakter i korrespondence...? Kan jeg blot anvende 2 stk MEK-D 300CR eller hvorledes... En løsning, hvor den ene kontakt er en almindelig afbryder, og den anden er en lysdæmper kunne også godt anvendes.
Annonce
Ja det er så lidt sværer, du kan godt hvis du har kendskab til korrespondance. Så du bruger den ene K-ledning som impuls.
Hmh, ja det kan jeg ikke påstå jeg har - men jeg har en kollega der oprindeligt er elektriker - ham vil jeg lige konsultere desangående... Men et stort TAK for svaret.
Du skal som det første ikke købe to lysdæmper, den ene ende kan være en afbryder med fjeder. Men hvis du går ud og køber lysdæmperen først, bilver man meget kloger da der følger en god brugsanvisning med. JR EL
Det prøver jeg.
TAK skal du ha' !
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis