Kant på laminat-bordplade

Lige endnu et spørgsmål....(burde måske skrive en enkelt tråd med flere spørgsmål i )

Jeg har sat en laminat-bordplade (valnødsmønster fra Wallmann - iøvrigt ret pæn af en trælignende laminat-bordplade, efter min mening) oven på nyt IKEA køkken.

Jeg skal have sat kanten på (en strimmel i samme mønster, der fulgte med bordpladen). Planen er at montere den med dobbeltklæbende tape, hvilket er Wallmanns egen rekomendering jf. deres hjemmeside.

Er der en korrekt måde at slibe/høvle/skære denne til? 

Tidligere erfaring fra lign. siger mig, at den forkerte måde kan knække flager af "kantbåndet" eller knække det helt over, og der er jo ikke ubegrænset længde at tage af...... 

Mvh

Hoju

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kantbånd jeg plejer at bruge, skal stryges på. Der sidder lim bag på strimlen, som så smelter ind i pladen.
Det overskydende skæres væk med en skarp kniv.


Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Jeps, det er der også på det, der skal sidde på enderne af den sokkelfront, jeg har brugt til køkkenet. Desværre er det ikke ligeså nemt med bordpladen.

Da jeg skar båndet til på sokkelfronten, var det med et frisk blad på min stanley-kniv. Det blev dog knap så pænt som jeg havde ønsket....og på bordpladen bliver det unægteligt en del tydeligere, så der skal den gerne være lige i øjet første gang.

Ellers tak for dit svar.

Mvh

Hoju
Hoju.

Har du en skarp-slebet høvl (den skal være skarp-slebet, hvis du kan babere hårene af hånd-ryggen af er den ok.) er det det nemmeste, høvlen stilles til at tage en meget lille spån, så kan du forsigtigt høvle din laminat kant af, det kræver lidt øvelse og vær omhyggelig så kan du for-holds-vis nemt få et pænt resultat.

Hvis du er lidt nervøs for at bruge høvlen kan du bruge et skarpt stemmejern og til sidst bruger du en slet-fil (fint hugget fil) 

M.vh. maskinsnedker.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Præcis som næstformanden skriver plejer jeg at benytte forkanter den enten stryges på, eller limes med kontakt lim.

Overskydende kantbånd kan "knækkes" af med kanten på et stemmejern, kanten rettes herefter med et fint stykke sandpapir.
Men den kan også skæres af med en hobbykniv som beskrevet, husk dog at passe på ikke at få taget for meget af.

Skrevet af maskinsnedker på 12 dec 2009 13:42
Hoju.

høvlen stilles til at tage en meget lille spån, så kan du forsigtigt høvle din laminat kant af, det kræver lidt øvelse og vær omhyggelig så kan du for-holds-vis nemt få et pænt resultat.

M.vh. maskinsnedker.
He he, ja det kræver lidt øvelse...

Annonce
Når man stryger det på med et strygejern synes jeg da ellers det holder rigtig godt,
der er da ikke rigtig nogen andenpræmier hvis man sætter det skævt ihvertfald.

 Mvh Henrik

Hehe, det var nu ikke for at starte en diskution om, hvilken type kantbånd, der er nemmest at sætte på. De kantbånd, der følger med bordpladen er UDEN lim og kan altså IKKE stryges på. Så muligheden er der simpelthen ikke. Bordpladen sidder på plads og det hele. Jeg har bare fra tidligere haft erfaring med, at de knækker let, hvis man ikke passer på.

Jf. Wallmann (mrk. på bordpladen) anbefaler de på deres hjemmeside, at man bruger dobbeltklæbende tape el. lim. Jeg forsøger med tape.

Det havde være nemt, hvis kantbåndet passede i bredden, og var afrundet i enderne svarende til forkanten på bordpladen, men så langt har de ikke tænkt. :-(

Jeg ejer desværre ikke en høvl, så jeg forsøger mig nok med en skarp kniv og en fil. Så må det briste eller bære.

I øvrigt mange tak for alle svarene.

Mvh

Hoju

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis