Fastlæggelse af sværd + kædestørrelse på motorsav

Hej

Har fået en gl. sav forærende. Formentlig en Husqvarna fra 1980. En gl. svend men den starter + kører fint. Der sidder et no name sværd på samt en kæde med benævnelsen 101.

Er der nogen der kan fortælle mig hvordan jeg kan måle delene op, så jeg ved, hvilket filesæt jeg skal bruge (et 4 mm ser ud til at passe fint i rundingen) og senere hen måske sværd og kæde.

Der står ingenting på siden af sværdet andet end et varenummer (p/n 90544 qp). Det er ca. 40 cm langt.

Mvh. Jakob

Mvh. Jakob Jørgensen
22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Jakob.
Sværd længden kender du jo allerede = 40 cm. kædens størelse finder du ved at tælle træktænderne ( ikke de skærende tænder)

V.h.  Håndværkeren
Ja H2H, jeg mener de tænder der trækker igennem ved koblingen, og kædetykkelsen kan der ikke være de store problemer i, det er en standart tykkelse med mindre det er et speciel sværd til den tynde type kæde.
Tak for svar.

Kan jeg så regne med, at det er et 4 mm filesæt jeg skal bruge? Lyder det sandsynligt til et 40 cm sværd?

Hvilken tykkelse er normal std. for denne længde sværd? Så kan jeg jo lige måle efter med skydelæret.

Mvh. Jakob Jørgensen
Filen har intet med sværdet at gøre, det er kædens tænder du skal file og en 4 mm.  lyder rimeligt.
Tæl nu lige tænderne og så er der faktisk ikke så meget at vælge imellem.
Annonce
Det er jeg med på. Bare mig der formulerer mig dårligt. Det jeg mente, var om det var sandsynligt, at der skulle bruges en 4 mm fil til en kæde der sidder på et 40 cm sværd.

Jeg kan sagtens tælle tænderne, men er det ikke altid samme antal tænder, til et sværd på 40 cm?

Mvh. Jakob Jørgensen
Skrevet af Jakob J på 12 dec 2009 17:19
Det er jeg med på. Bare mig der formulerer mig dårligt. Det jeg mente, var om det var sandsynligt, at der skulle bruges en 4 mm fil til en kæde der sidder på et 40 cm sværd.

Jeg kan sagtens tælle tænderne, men er det ikke altid samme antal tænder, til et sværd på 40 cm?

Nej det har INTET med sværdets længde at gøre. det er ude lukkende kædens tænder der er afgørende.

www.oregon.dk

Jacob
Ok. Det virker bare logisk, at selve navet som driver kæden angiver en bestemt afstand imellem "træktænderne" eller hvad de nu kaldes. Dvs. at antallet af disse tænder er det samme for en given sværdlængde.

Anyway. Der er 49 af disse tænder på min kæde.

Mvh. Jakob Jørgensen
Skrevet af Jakob J på 12 dec 2009 18:28
Ok. Det virker bare logisk, at selve navet som driver kæden angiver en bestemt afstand imellem "træktænderne" eller hvad de nu kaldes. Dvs. at antallet af disse tænder er det samme for en given sværdlængde.

Anyway. Der er 49 af disse tænder på min kæde.

Dit sværd har en rille i en bestemt brede. næse hjulet har en bestemt afstand mellem tænderne. den afgører led afstanden (driv hjulet på koblingen skal passe til sværdet).
Intet af dette betyder noget for hvilke størrelses fil man skal bruge

Jacob
det der det kaldes kædedeling jeg tyder på at filen er 4 mm. og kædespor er 1.1 mm.
brede.

håndværkeren.

det du kalder standard kædetykelse. er vel 1.3 mm.sporbrede.på sværd.!
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis