T1, T2 eller limtræ

Hejsa

Er ved at bygge værksted hvor der kommer loft over til en gildesal - en gang....

Har nogle rum som er lige knap 4 meter, her ligger jeg T1 45*195 op som bærende bjælker.

Men over værkstedet har jeg et spænd på 6 meter !

Er det umuligt med T1 eller T2 træ - ja ifølge de tabeller jeg har

Så skal det vel være limtræ - men hvilket ? Det skal holde de 195mm i højden for at holde samme gulvniveau på gildesalen !
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kan du ikke lægge et stykke jern ind midt på? Du kan jo lægge træ ind i vangerne på jernet, så du ikke mister loftshøjde.
6 m frit spænd på træ er ikke godt, har jeg erfaret.

Med venlig hilsen
ktm

 

Enig med ktm... en bjælke på midten kunne begrænse det en hel del.

Alternativt kunne flere stykker spærtræ sættes sammen for at øge styrken.

Nu ved jeg ikke hvor langt stykke det er, men prisen for at lave det i limtræ bliver ikke billig.

En kombination af limtræ / ståldragere samt veksel og bjælkelag kunne sikkert nedbringe prisen, men kræver lidt mere udregning af de limtræs dragere.
Problemet er at jeg kun kan lade træ hvile på de 2 indervægge hvor imellem der er de 6 meter.

På rummets andet led, som er ca 10 meter, har jeg højere ydervægge så at at sige.

Så træet skal ligge fra indervæg til indervæg - 6 meter !

Man kunne måske benytte noget 95*195 T2 pr 30 cm og så ligge en 4-6 HEB 200 ind jævnt fordelt for at tage noget nyttelast ?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
For du kunne jo benytte HEB 200 som boltes sammen med bjælker også sætte en vekseler mellem dem, og dermed begrænse spændet på dit mellem liggende bjælkelag, som så kan opbygges i spærtræ, men der skal så beregnes hvor tæt de HEB200 bjælker kan lægges.

Ellers er der jo altid muligheden for at hører kerto, hvad spænd deres bjælker kan spænde over ( men det er sikkert dyrt.

Skrevet af Koludabyg på 12 dec 2009 09:41
Jeg har selv 100 x 200 herhjemme med 5.5m spænd, og det er et fornuftigt stift dæk.

Måske jeg bare skulle prøve

Hvilken afstand har lagt dem med, 30 eller ?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
He he, nej da... selvom det burde de jo nok, hvis man slog det op.

De ligger pr. 500 herhjemme, da det så passede i forhold til inddelingen af de nye spær...

En ting er jo hvad man laver hos sig selv, og hvad man laver hos sine kunder...

Bjælkelaget i hovedhuset herhjemme har også et spænd på 5.5 meter over stuen, dette er forstærket med forskudt skiver af 22 mm krydsfiner, som er limet og skudt sammen som forstærkninger i bjælkelaget.

Yderst effektivt men svært at eftervise styrken på via en beregning.
Jeg har selv en 6 meter i stuen her og det er lavet med 200 spærtræ, endda kun på 50cm afstand. Det kunne nok være mere stift men der skal mange til at hoppe før det giver sig.

Men der er også en indskudt skunkvæg samt andre vægge på førstesalen som er lavet således det hæfter videre op i tagspær..... Dette får jeg ikke i mit udhus da det bare bliver et stort gulv på 1 salen.....

Jeg laver det med T1/T2 spærtræ, i 95*195 lagt pr 30 cm ! Det er længe fint til formålet er jeg sikker på !

Færdig bum tak for debat.....
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
I et par år levede jeg med at mit gulv gyngede lidt, da det spændte frit på 5,5 m.
Der var lagt nogle gulvbrædder vist nok 26 mm tykke, men de trak sig for meget sammen, og jeg valgte at lægge yderligere et lag 22 mm gulvbrædder på tværs af det første.
Blot dette ekstra lag styrkede gulvet i meget høj grad, men dog ikke mere, end at et 100x100 H-jern, monteret senere, tog den sidste gyngende fornemmelse.

Med venlig hilsen
ktm

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis