Stikkontakter

Jeg er ved at renovere vort bryggers, i den forbindelse skal jeg have monteret nye stikkontakter til vaskemaskine og tumbler.

Er det lovligt at opsætte tre 230V stik med jord, tilsluttet en trefaset 16A gruppe, så stikkene (der sidder samlet) er på hver sin fase?

Grunden til at jeg gerne vil have det, er at vi tidligere har haft problemer med sprungne sikringer når køkken- og bryggersmaskiner kørte samtidig, der var for meget på samme fase. Det blev løst ved at flytte tumblerem til en anden fase.

Der er desværre ikke plads i tavlen til en ny trefaset gruppe, det havde selvfølgelig været det bedste.

Jeg har fræset rør og indmuringsdåser ind, men skal selvfølgelig have elektriker til at tilslutte.
Jeg er ved at renovere vort bryggers, i den... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hov Aksel... hvor kom den der med at sløjfe Nullen og Jord lige fra...?!?
Een ting er at du vil køre 400V i en 230V stikkontakt. Noget andet er at du vil sløjfe Jordledningen... FY- Føj, skam dig!!


Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Skrevet af Næstformanden på 14 dec 2009 17:50
Hov Aksel... hvor kom den der med at sløjfe Nullen og Jord lige fra...?!?
Een ting er at du vil køre 400V i en 230V stikkontakt. Noget andet er at du vil sløjfe Jordledningen... FY- Føj, skam dig!!

Næstformanden


Haha, jeg tror ikke han mener at de ikke skal bruges, men at de skal luses.
Til næstformanden:

Der er absolut ikke tale om 400V i en 230V stikkontakt, men om tre stikkontakter som alle er 230V, men med hver sin fase.

Selvfølgelig skal der være jord i alle tre stik, men 0 og jord skal luses, det hedder i fagsprog at sløjfe.
Når jeg nu lige læser den igen, kan jeg selfølgelig godt se det...

Da jeg var epileptriker, kaldte jeg det da også for "at sløjfe" husker jeg nu...

Mon ikke det var en kombination af præ-demens og trætte øjne, der gjorde det fejlagtige udsalg?
Jeg vil jf. min signatur, selvfølgelig ikke sige at jeg tog fejl. Men det var tæt på

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
denne form for installation er lovlig idet at stikkontakterne må kortslytnings beskyttes med 20A men må ikke belastes med mere end 13A
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis