Stikkontakter

Jeg er ved at renovere vort bryggers, i den forbindelse skal jeg have monteret nye stikkontakter til vaskemaskine og tumbler.

Er det lovligt at opsætte tre 230V stik med jord, tilsluttet en trefaset 16A gruppe, så stikkene (der sidder samlet) er på hver sin fase?

Grunden til at jeg gerne vil have det, er at vi tidligere har haft problemer med sprungne sikringer når køkken- og bryggersmaskiner kørte samtidig, der var for meget på samme fase. Det blev løst ved at flytte tumblerem til en anden fase.

Der er desværre ikke plads i tavlen til en ny trefaset gruppe, det havde selvfølgelig været det bedste.

Jeg har fræset rør og indmuringsdåser ind, men skal selvfølgelig have elektriker til at tilslutte.
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Mig bekendt må man ikke sætte 16A til en stikkontakt, da du kan tilslutte udstyr der ikke kan klare det? Skulle jeg lave det ville jeg blot spede belastningen hvis du har grupper til det..

Laver alt i smede arbejde og simple drejeopgaver.

Man må forsikre en alm. stikkontakt som har en mærkestrøm på 10 eller 13A - med op til en 20A sikring.

Det er brugerens ansvar at stikkontakten ikke bliver overbelastet - så der må ikke sættes brugsgenstande til som bruger mere end stikkontakten mærkestrøm.

Dette er lovligt frem til 1. juli 2010. - Herefter må der kun forsikres med stikkontaktens mærkestrøm.

Der skal anvendes 2,5mm2 i en bolig installation hvor der sider 16A sikringer foran.


--- Den bedste løsning vil være at skifte din gruppe til stikkontakterne til 13A.
Hvordan ser reglerne så ud hvis han nu f.eks tilslutter sit 2,5mm2 kabel til de relevante maskine vha en menbran dåse?? Er det så kablerne fra maskinerne der bliver udlovlige da de jo kun er 1,5mm2... Hvordan skal man forholde sig til de nye regler og gamle installationer??? For jeg må indrømme jeg satte en stikkontakt op til min mikroovn der sidder sammen med kraftkablet til komfur og ovn

Laver alt i smede arbejde og simple drejeopgaver.

Kablet fra dåsen til brugsgenstanden, betragtes som en "tilledning" hvor imod det andet er den "faste installation"....

Der er ikke krav til at en tilledning skal overbelastebeskyttes, men kun kortslutningsbeskyttes. En 1.5mm2 tilledning må kortslutningsbeskyttes med op til 40A.

Tilledning skal dog kunne klare belastningsstrømmen fra brugsgenstanden.
Der er ingen af de de maskiner der bliver tilsluttet der overstiger de 13 A, så det er ikke noget problem.

Findes der i øvrigt 230V apparater der bruger mere end 13 A, det er næsten 3000W?

Mit spørgsmål gik egentlig mest på om de tre faser må fordeles til tre stik.
Man må godt bruge en 3p+n gruppe til at forsyne 230V stikkontakter- hvor stikkontakterne er fordelt over de 3 faser
LK Fuga stikkontaktor må ikke forsikres med mere end 13A ifølge LK's produkt katalog !
Et tillægsspg: Skal Nulledningerne så bare samles i sikringen, så der render 3 ledninger ud af den?

/cs

Nul- og jordledning sløjfes i stikkontakterne
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis