Olietank til akkumuleringstank

Nægter at give kr 15000 for ewn akkutank til brændefyr og solfanger !

Men kan se at der er nogen der før har været inde på tråden omkring emnet før.
Spørgsmålet er hvad jeres erfaring med disse hjemmelavede tanke er ?
Og hvilken type konstruktion har i valgt ?
Jeg overvejer selv at skære toppen af tanken og sænke en radiator ned i bunden, eller midt på. og så kører systemet som en slags varmeveksler til tanken. sådan at vandet i tanken ikke er i cirkulation, men afgiver og optager varme fra radiatoren..

Nogen der har erfaring med dette og hvor i tanken radiatoren skal være ?
og.. hvor køber jeg 12v ventiler ?

10 tomler

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Jeg har ovale olietanke som akkutanke med vekslere af radiatorer til solvarme. Virker fint her. Du må bare ikke sætte tryk eks. til sådan en. Den skal have åben eks.

Skær et firkantet hul , nederst. ind i enden af tank og skub radiator til solvarme ind og svejs det sammen igen. Forstår jeg det ret vil du ikke have cirk. i tanken. I så fald skal der også en radiator ind ved top af tanken til centralvarmen. Så kan centralvarmen også fungere med lukket eks. Men der skal åben eks. på tanken. Den må ikke udsættes for større tryk end 0.5 bar.

Husk at svejse tværgående forstærkning af tankens sider. Der kan du benytte 12 mm rundjern som du stikker tværs igennem tanken og svejser til. 6 stk rundjern fordelt på siden er nok.

mvh
777
hej 777

den med at der ikke må være tryk på er jeg helt klar på. men hvorfor stive den af når den i forvejen er beregnet til at indeholde olie ? der kommer jo på ingen måde tryk på tanken. ( ventuil er en tennisbold uden belsttning).

Og det var netop den med om der skulle være en eller to radiatorer jeg jagtede. Kan godt gennemskue det med en i bund og en i top.. men hvordan forbindes de ? i serie ?

Henrik.... Som er dybt taknemmelig for dette forum !

10 tomler

Hej

Nej. den nederste er til solvarme og den øverste er til centralvarme vand. Ellers prøv lige at lave en tegning over hvordan du forestiller dig, det skal laves. Hvis åben eks kan placeres i fyrrummet så den er over radiatorer på evt førstesal. Så undlad den radiator i top. Den er jo blot en veksler til centralvarme.

Jamen, du har ret. De er født med et par stag . Så det burde jo være nok. Men, det er nu altid godt at være på den sikre side.

Men er det meningen de radiatorer i tank kun skal bruges til solvarme. Så lav det sådan at en trevejsventil kan veksle imellem dem.

mvh
777
Ja ok.. Havde vist lige glemt at skrive at der kommer en fasdtbrændselskedel på oz..

Men hvis jeg ligger den radiator i bunden som skal smide varme af fra kedelen.. hvordan tapper jeg så det varme vand af tuil radiatorer fremløbet ? Det skal jeg jo hente oppe i beholderen.. Hmm. Lidt forvirret her..

Slet ikke sikkert det kan lade sig gøre..

1: jeg vil have en radiator med cirkulation fra et solvarmepanel. Dette er et lukket kredsløb!
2: Jeg vil via ladeventil køre overskudsvarme fra kedel over i kedel.
3: Jeg vil kunne hente varme via veksler/ radiator til centralvarmen.

Ser ud til at blive en jungle af ventiler og relæer..

Hmm. nå, men når jeg får lavet en tegning.. så kommer den på..

Nogen der ved hvor jeg kan læse om de ikoner som vvs bruger ? såsom ikon for ventil osv

10 tomler

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis