Ny harddisk, men hvilken?

Hej
Jeg har en HP pavilion zv5000, en gammel svend som jeg er ret glad for, men som har brug for en ny harddisk, jeg har søgt på nettet men er ret forvirret og tør ikke købe nogen før jeg er sikker på hvilken en der passer.
Jeg kan oplyse at den gamle harddisk er en Toshiba MK8025GAS på 80GB, jeg vil gerne have lidt mere, måske 200 GB men jeg vil også gerne have en der er billig, så er der nogen herinde der har et forslag?
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal finde ud af om det er en IDE disk eller en SATA disk du har nu.
Samsung, seagate og western digital (wd) er fine mærker. Jeg vil sige du lige så godt kan købe en 500 gb disk. De er ikke ret meget dyrere end f.eks en 250 gb.
Det er en IDE disk, men er der ikke andre ting man skal kigge efter for at være sikker på at den passer (udover de fysiske mål selvfølgelig)?
Nej. Egentlig ikke.
Det er en standard del. Bare stikkene passer i dit bundkort. Når det nu er en IDE disk, som er en standard der ikke bruges længere, får du nok ikke så mange GB til prisen.
Overvej om det er en mulighed for dig at forny bundkort, ram og processor også. Det kan gøres for 1000-1500 kr. Så har du en ny computer. Men selvfølgelig, hvis den du har er fin og du kun mangler en disk, er det bare det du skal.
Kig på edbpriser.dk hvis du ikke allerede har været derinde. Der kan du søge specifikt på det du vil og finde det bedste og billigste sted at handle.
Det har jo lidt at sige hvad computer det er, i bærbare er de normalt mindre (2.5") og stationære (3.5")

mvh
Annonce
Er IDE det samme som ATA ?
Ja, IDE, ATA eller PATA

http://en.wikipedia.org/wiki/Parallel_ATA

mvh
vær lige opmærksom på at hvis du køber en for stor disk, kan der være 3 spindler i - og den passer ikke i nogle computere, da den lige er en halv mm for stor..

bl.a. hvis du køber en 500 GB WD caviar Blue til en Lenovo 3000, opdager du det på den hårde måde :-)

/cs

Hej,

Jeg har selv skiftet HD på en Zv5000 tidligere i år.. Jeg købte en 80GB Western Digital, Scorpio, ATA, 8MB cache og 5400 RPM.

Du skal bare sørge for at størrelsen passer (2,5" tomme). Du tager forsigtigt adapatren til IDE kablet af den nuværende HD, sætter det forsigtigt på den nye og clikker den så på plads.

Jeg vil holde mig fra Seagate. Indenfor to måneder brød Seagaten på zv5000 sammen efter ca. 3-4 års moderat brug. Næsten samtidig stod min Seagate i desktop PC'en af efter kun 2 års brug. Jeg har i de seneste 20 år ellers aldrig oplevet at en harddisk pludselig stod af. Jeg har stadig harddiske som kører fint der er op til 8-9 år gamle.

Nu har jeg flere Western Digital harddiske, inkl. et par externe. De kører bare - er hurtige og lydløse. Seagate er åbenbart faldet i kvalitet.

ja det med adapteren har jeg læst mig til et andet sted, men hvad så når jeg har sat den nye i, kører resten så af sig selv når jeg tænder for computeren?
Jeg vil prøve at kigge efter en harddisk som den du nævner, har forøvrigt lagt mærke til at der nogen gange står serial og nogen gange parallel ifm ATA, hvad er forskellen?
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis