Svamp i kælderen (betong)

Hej Lav-Det-Selv folk

Jeg har fundet svamp i kælderen, en hel masse. (se foto)

På en eller anden måde kommer der regn vand ind, det er nok nemt at få tæt.
Men det store problem er, hvad skal jeg gøre ved svampen?
Det ser ud som om den også er gået bag træværket. Den er flere steder i kælderen i dette rum, håber ikke den spræder sig til hele kælderen.

Med venlig hilsen

Stefan

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv for eftertiden at bruge den brugbare søgefunktion - og du vil kunne læse dig til masser af gode råd. Et kort resume:

Jeg går ud fra at du har pillet et panel af og har fundet den der kalorius? Af med resten af træpanelerne - de er dømt til at huse sådanne fætre når de er sat i en kælder. Fugt fra jorden udenom skal ikke lukkes inde bag plader!

Kældre fugtspærres udefra og det er ikke nogen nem sag - bare så du ved det. Den midlertidige og billige løsning er at lade den komme igennem og derefter ventilere den væk med varme og luftudskiftning. Det betyder at din sokkel skal kunne ånde - så ikke noget med plastikmaling og lignende.

Velkommen til :-)
Hvis det er en betonvæg vi ser på billedet, kunne det vel blot være salpeterudtræk?

Med venlig hilsen
ktm

 

Det er en betonvæg, jeg har ikke hørt om salpeterudtræk før, hvad gør man så?
Yep - som KTM nævner, så ligner det mistænkeligt salpeter-udtræk, hvilket der ikke er noget skadeligt i. Jeg vil tippe på, du kun har det på ydervægge og ved murværk/beton, der støder op til ydervægge???

Skyldes, at fugt i væggen transporterer saltene til overfladen, hvor de iltes.

Hvis du søger lidt her på sitet eller på nettet, vil du få masser af hints til, hvordan det kan imødegås. De kraftige regnskyl, vi har fået de sidste måneder, kan være en årsag - men det kan du selv bedst vurdere ud fra beliggenhed, perioden for "opbygning" af udtrækket m.v.

Mvh.

Jan R.
Annonce
Det kan man, så vidt jeg ved, ikke gøre noget ved, ud over at få tørret betonen.
Det er salte, der vaskes ud af betonen pga indtrængende fugt.
I dit sted ville jeg gå igang med at omfangsdræne kælderen, og sikre væggene udefra mod vandtryk.
Min søn tumler med et tilsvarende problem, hvor tidligere ejer har forsøgt at pudse hen over fugten, men selvfølgelig med dårligt resultat.

Med venlig hilsen
ktm

 

Tak for al den gode feedback

Det er kun på indersiden af betong kælderen, og det er fordi det er plastik vinduer. Så når det regner og blæser samtidig, så er den helt gal.

Jeg tilføjer lige nogle fotos neden under, de er fra det samme rum (vaske kælderen).
For mig ser det ud som om at det har sprædt sig meget, håber bare ikke det går igennem etagen.

Ja det er dog sørgmodige billeder!
Beton kan være mere eller mindre porøs og er du uheldig, kan vandet ude fra jo nærmest løbe igennem og i sidste instans vil der i tilgift også kunne danne sig mug på overfladen.
Du kunne jo også se på forholdene udenfor. Falder terrænet hen imod huset? Er der ting der leder regnvand ind imod væggene f.eks. et defekt tagnedløb, en defekt tagbrønd, en defekt lyskasse, evt. med stoppet eller manglende afløb?
Mulighederne er mangfoldige.

Med venlig hilsen
ktm

 

Selvom det sikkert ikke er den nyhed du ønsker, så bør du tage de træ og gipsplader du har monteret på kældervæggen ned. De holder fugten inde og gør at kældervæggen ikke kan ånde og der ved dannes der saltudtræk og der kan også dannes svamp (skimmelsvamp), hvilket du ikke ønsker at få indendøre.

Jeg har selv samme problem på mine kældervægge når jeg stiller skabe, plader og lignende opmagasinering op af væggene. Der dannes hurtigt svamp og saltudtræk, så jeg har konsekvent ikke nogen ting til at stå op af væggen idet de spærer for en naturlig ventilation af kældervæggene. Ældre huse fra før 1950 er ikke lavet til at være tætte. De er lavet så en naturlig ventilation holder dem tørre, så når man stiller noget op af væggene eller monterer gipsplader på væggene spærer man fugten inde og så har du dit problem.

Hvis du vil have vaskekælder vil jeg råde dig til at have et vindue lidt åben eller en ventilator til at give en forøget luftcirkulation til at mindske den fugt der kommer på væggene indefra. Fugten udefra kan du ikke gøre ret meget ved uden at det bliver meget dyrt. Søg lidt rundt på google og du finder flere emner omkring dette emne.

Håber det var en hjælp, selvom det nok ikke var det svar du gerne ville høre.

Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis