Installationskabel igennem bærende bjælker?

Jeg har revet på loft i kælderen ned og står og kigger på på de bærende træbjælker og undersiden af mit gulv i stueplan. Jeg ville gerne føre el-installationer (ikke skjulte samlinger) op under loftet, men så skal jeg igennem bjælkerne. Kan man bore 2-4 16mm huller igennem toppen af de bærende bjælker (lige under stuegulvet) uden at kompromittere bæreevnen?
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har revet loftet i kælderen ned og står og kigger op på.... skulle der jo stå
Undskyld jeg "blander" mig med et supplerende/uddybende spørgsmål!
Går selv med tilsvarende tanker, men med 2 varmerør på 40mm.
Jeg ville ikke gå for tæt på toppen af bjælken med hellere lidt nede, pga det der sker ved belastning. For at bjælken skal kunne bue nedad, skal den nederste del strække sig og den øverste del komprimere, hvorfor jeg vil mene at ca 2/3 oppe på bjælken må være ca det bedste sted at bore igennem.
Det kommer jo alt sammen an på hvor stresset bjælken er i forvejen. Min har tidligere været fritbærende, men har nu en støtte midt på.
Jeg er meget spændt på at høre bud på dette.

Med venlig hilsen
ktm

 

Jeg håber da, at man godt må. Min elektriker har allerede gjort det!
Normalt er der ingen problemer i at bore forholdsvis små huller, det afhænger af hvor høje dine bjælker er og hvor hårdt disse er belastede.

Så længe du sørger for at bore hullerne med en fornuftig afstand, skulle det ikke give problemer.

Jeg har tidligere regnet på en situation hvor en elektriker havde boret store huller, ca. Ø60, for at føre en lysskinne igennem spærene. da spærene ikke var meget højere end 100 mm, burde det ikke krævere en højere eksamen at forudse at det nok ikke var alt for smart.

Med venlig hilsen

Anders

Annonce
Jeg skal bore 18mm huller og bjælkerne er 17x17 cm. Bjælkerne bærer kun gulvet + interiør i stuen, da murene i kælder er gennemgående hele vejen op gennem konstruktionen.
Skrevet af ktm på 10 dec 2009 14:14
Undskyld jeg "blander" mig med et supplerende/uddybende spørgsmål!
Går selv med tilsvarende tanker, men med 2 varmerør på 40mm.
Jeg ville ikke gå for tæt på toppen af bjælken med hellere lidt nede, pga det der sker ved belastning. For at bjælken skal kunne bue nedad, skal den nederste del strække sig og den øverste del komprimere, hvorfor jeg vil mene at ca 2/3 oppe på bjælken må være ca det bedste sted at bore igennem.
Det kommer jo alt sammen an på hvor stresset bjælken er i forvejen. Min har tidligere været fritbærende, men har nu en støtte midt på.
Jeg er meget spændt på at høre bud på dette.

Det er korrekt, man skal også regne med at det er træ vi snakker om, det er umuligt at beregne 100% bæreevnen på, da ikke 2 stykker træ er ens, derfor er der normalt  overdimensioneret en hel del, og der betyder et par huller gennem bjælken altså ikke det store, der må faktisk være knaster som dækker op til 30% af dimensionen, så et par huller har altså ingen betydning.
Jeg har læst, skal man ligge tagplader på åse, og har behov for at samle åsene, skal samlingen foretages i 1/7 punktet. Måske kan dette omsættes til dine bjælker. Det vil sige har dine bjælker et spænd på 350 cm. Vil det bedste sted at bore hul, være 50 cm. fra understøtningen.

Mvh. Asp
Hvis man skal bore gennem en bærende bjælke , skal man helst bore omkring midten,
da styrken ligger foroven og forneden (tryk/træk) det lærte jeg for mange mange år siden
da jeg var i lære som elektriker, men det er meget almindeligt at se elektrikerrør ligge stemt ned i bjælkelaget, lige under gulvbrædderne, (ikke korrekt efter min mening), jeg har dog aldrig set en bjælke bryde sammen pg.af gennemboring,det er vel op til den sunde fornuft
at undlade at fjerne for meget af materialet (styrken)
som asp skriver, så er belastningen på en bjælke mindst ved understøtningspunkterne,
og derfor bør man foretage sin gennemboring så tæt på disse som muligt

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

mig bekendt må man IKKE bore huller i bærene bjælker (også selvom de er overdimensioneret), vi har lige haft en sag, dækket af ejerskifteforsikringen hvor man netop havde boret huller i bjælkelaget til elkabler og det var byggesagkyndig meget "ked af".

jeg vil forslå at du smækker 22m forskalling under bjælkerne så kan kabler ligge mellem disse.
men tjek op med reglerne før du bore huller !!

Seti


**al hvad jeg skriver er egen erfaring eller hørt... der udstedes ingen garantier, men skrevet i bedste mening**

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis