Energitjek / Termofoto

Hej Jeg har et 70'er hus på 150 kvm. Den tidligere ejer har skiftet vinduer og efterisoleret på loftet omkring år 2000. Jeg har et normalt energiforbrug, men syntes godt det måtte være lavere Jeg vil derfor høre om der er nogen der har erfaring med energitjek / termofotografering som der reklameres med i øjeblikket, bl.a. i xl-byg? Er det pengene værd? Skal man få fotograferet både ude og inde? Andet? /Tobias
41 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Se hvis du har et ganske almindelig spejlreflex kamara, kan du købe en infarød film til at stoppe i og selv tage de billeder. Så enkelt er det faktisk.

V.h.  Håndværkeren
Tjah, det er ikke uden grund at termografikameraer er voldsomt dyre.
Man kan også fotografere infrarødt med et almindeligt digitalkamera, det er bare den "forkerte" slags IR.
Ligesom man heller ikke bliver varm ved at holde hånden foran en IR-fjernbetjening.

Bent.
Ikke forstået, på mit gamle Nikon spejlreflex er der er rød knap der skal aktiveres hvis jeg stopper en infarød film i. Der er dog lige et par hager ved det. Filmen må ikke komme over 5 + grader da den så vil selvexponere. Derfor har jeg aldrig forsøgt !
Den røde knap er ikke særlig interessant.
Pointen er en helt anden:
Den slags infrarød du kan optage med et kamera (film eller digital er ligegyldigt) har en bølgelængde på 800...1000 nm. Det er den bølgelængde hvor også IR-fjernbetjeninger opererer.
Varmestråling har en 10 gange længere bølgelængde og almindelige kameraer kan ikke registrere denne stråling.

Bent.

Annonce
jeg har faktisk tænkt på at købe sådan et kamara og tilbyde servicen for 500 :-) De gange jeg har set en makker med et kamera komme ud, var det typisk noget med at han tog 6-10 billeder fra forskellige steder, smed dem på en CD / printede dem og kørte igen.. Det mener jeg kan gøres bedre..

/cs

Så er det vel til natoptagelser, for de bliver godt nok sjove hvis der ikke er en meget kraftig blitz.
jeg har lige ringe til dem så nå jeg har fået det lave skal jeg give dig besked .
jeg har bare bedt om den lille pakke til 999 kr
"Så er det vel til natoptagelser, for de bliver godt nok sjove hvis der ikke er en meget kraftig blitz."
Korrekt. Du kan sagtens købe IR-projektører, de bruges meget i forbindelse med videoovervågning.

Bent.

De par gange hvor jeg har haft brug for optagelser i mørke, har jeg haft 2 stk. 2000 W lyskastere til rådighed. Jeg har dog også taget billeder i landlige omgivelser af Hailys komet, der lagde jeg bare kamaraet på en klods på jorden og lod det arbejde selv med selvudløser, aligevel var jeg meget i tvivl da billederne blev fremkaldt for der var flere krydsende lange røde punkt streger på billederne.
Der er yderligere 31 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis