Energitjek / Termofoto

Hej Jeg har et 70'er hus på 150 kvm. Den tidligere ejer har skiftet vinduer og efterisoleret på loftet omkring år 2000. Jeg har et normalt energiforbrug, men syntes godt det måtte være lavere Jeg vil derfor høre om der er nogen der har erfaring med energitjek / termofotografering som der reklameres med i øjeblikket, bl.a. i xl-byg? Er det pengene værd? Skal man få fotograferet både ude og inde? Andet? /Tobias
Hej Jeg har et 70'er hus på 150 kvm. Den... Vis hele indlægget
41 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Hej igen

Det er ang. prisen, at jeg tror der er en bred misforståelse generelt. Der er i de seneste år blevet mere og mere konkurrence på området, og det presser jo self. priserne.

Jeg ved at f.eks. det firma jeg arbejder i, tager 2399 kr, eksl. moms, for den "store pakke", som vil sige komplet gennemgang af boligen, med analyse af problemstillinger, og vejledning i udbedring. Prisen for samme omgang med blowerdoor monteret,  er vist omkring 3000kr eksl. moms, så der er langt op til de 25000 kr. du nu nævner her.

Du har ganske ret i, at det ikke er raketvidenskab at se temperaturforskelle, det gør kameraet jo helt automatisk. Det er til gengæld raketvidenskab (næsten da  ) at finde
den faktiske temperatur ved infrarød måling, pga. den tidligere omtalte emissionsfaktor på de forskellige emner. Der findes forskellige metoder til at opnå præcis IR måling af den faktiske temperatur. Ved El-termografi er dette meget vigtigt, men vi kan så diskutere vigtigheden af denne ved bygningstermografi. Om temperaturen er +1/-1 grad, er ikke så væsentligt, men det er derimod differencen og størrelsen af afvigenheden.

For lige at nævne en typisk faldgruppe, kan dette være blanke objekter på facader, hvor emissionsfaktoren typisk er meget lav, vil det blanke emne typisk ses varmere end resten, og kan umiddelbart ligne et varmetab.
Dette er ofte ikke tilfældet, og her er man nød til at ændre emissionsfaktoren for det pågældende sted (ændres punktvist i den efterfølgende softwarebearbejdning), for at opnå en præcis måling.

Nå, nok fagsnak herfra,  jeg håber at noget af det giver mening


Vh
Termograføren
www.dansk-termografering.dk

Det giver især mening hvis priserne kommer ned på et mere normalt niveau. Sidste vinter da jeg undersøgte markedet var der ikke noget til under 5000 plus moms, og de fleste lå over 15000. Men så kom der det "tilbud" fra XL-byg, så det kom ned på 3000 kr.



2400 plus moms, hvor det inkluderer en vejledning også giver noget mere mening. Måske har XL-byg været med til at normalisere markedet?

Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

Det virker!!Jeg har selv fået lavet sådan et energi tjek, da jeg følte at det trak ind over alt. Underligt da huset er helt nyt... Det viste sig at være alle mine stikkontakter, som var utætte pga at ledninder var trukket i tomrør. Det der gjorde udslaget var mit genvexanlæg som laver et lille undertryk i huset, hvilket sætter gang i utætheder... Dette havde jeg aldrig fundet ud af uden prof hjælp. Udbedring af skaden kostede kun 1 patron silikone...
Skrevet af osolemio på 26 okt 2010 10:54
Det giver især mening hvis priserne kommer ned på et mere normalt niveau. Sidste vinter da jeg undersøgte markedet var der ikke noget til under 5000 plus moms, og de fleste lå over 15000. Men så kom der det "tilbud" fra XL-byg, så det kom ned på 3000 kr.



2400 plus moms, hvor det inkluderer en vejledning også giver noget mere mening. Måske har XL-byg været med til at normalisere markedet?


Ja, jeg ved at XL har presset priserne en del, da de kom frem med dette "tilbud". Man kan jo undres over, hvorfor de i deres "tilbud" skriver de, at kun vil termografere boliger der er ældre end 10 år. Kan det skyldes, at isoleringskravene til boliger blev væsentligt ændret for ca. 10 år siden, og der derfor rent efterisoleringsmæssigt ikke vil være meget at komme efter i en bolig, der er nyere end 10 år? Kan det skyldes der er en større dansk isoleringsproducent der står bag?

Vh
Termograføren
www.dansk-termografering.dk

Uanset hvad, så synes jeg de priser der herskede for et år siden var mildt sagt meget ublu. Jeg ved godt kameraerne er dyre, men der er jo ikke noget vareforbrug udover strøm, papir til rapporten og transport til og fra lokationen. De håndværkere jeg har gående har et helt arsenal af dyrt værktøj, men det er jo noget de bruger i lang tid! Det samme gælder vel for et digitalt termisk kamera.

Jeg kan godt se at timeprisen må blive højere når det tager så kort tid at tage billederne, og da der for den her type undersøgelser er et begrænset antal dage om året de kan udføres. Et par tusinde kroner kan jeg godt acceptere, men ikke de tidligere 5-ciffrede beløb!

Jeg vil tro at termografi i fremtiden bliver en del af visse håndværkeres uddannelse, sådan så der ikke skal være folk der skal leve alene af at knipse billeder og skrive rapporter. Et firma som udfører efterisolering kunne jo have uddannet personale til formålet, hvor man kunne bruge det i forbindelse med tilbudsgivning. F.eks. sådan så prisen på en undersøgelse indgår i tilbuddet der gives - så betaler man kun fuld pris for undersøgelsen hvis man vælger IKKE at få lavet en evt efterisolering.

Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

Annonce
Hej Igen

Du har ret i at materialeforbruget til selve den termografiske undersøgelse ikke er voldsomt, men til gengæld går der snildt 5-6 timer pr. kunde, når man indberegner den tid der bruges på at analysere billederne i pc softwaren, og efterfølgende dokumentation, såsom fejlkonkludering, udbedringsforslag o.lign.

Når du nu sammenligner termografiske kameraer med håndværkerværktøj, kan man sammneligne det lidt med om du køber en "power tool" boremaskine i aldi, eller om du køber en "festool" i proff. håndværkerbutik.

Jeg kan oplyse at kravet til et termografisk kamera der skal bruges til  proffessionel bygningstermografi, iflg. DS/SBC 13187 (dansk standard), skal overholde en række specifikationer, såsom
Mindste opløsning ved detektoren minimum 320 X 240 pixel,
Termisk opløsning (termal sensitivity) på 100 mK (0,10 °C) ved 30 °C,
Måleusikkerhed ikke over ± 2 °C i intervallet 0 – 100 °C, osv...

Disse krav findes der umiddelbart ikke nogle kameraer til under ca. 80.000 kr, der overholder  Så derfor mener jeg, at det ville være et dyrt stykke værktøj for en håndværker, at have liggende i tasken.

Ang. det du forslår med termografi inkluderet i håndværkertilbud om efterisolering, er der allerede flere firmaer der praktiserer dette. Problemet ved dette, er jo så at analysen ikke længere er uvildigt, med et objektivt synspunkt for termograføren/isolatøren. Han vil jo helt klart finde interesse i at finde steder der skal isoleres. Ligeledes vil tømreren helt klart have interesse i at finde vinduer der skal skiftes. Og mureren vil have interesse i at finde kuldebroer i murværket

Derved er det tvivlsomt om du får en reel vurdering af din bolig, eller om du blot bliver offer for en "farvet" rapport.  

Vh
Termograføren
www.dansk-termografering.dk

Ja, det kan jeg godt se, at det kan virke som et salgsargument. Men igen, hvis vi er under 3000 kr med moms, så er det ved at være rimeligt.

Når disse kameraer bliver billigere køber jeg nok et selv en dag. Også fordi jeg synes det er interessant at se varmestrålingen, ikke bare fra bygninger, men også i naturen, fra dyr og mennesker etc. Der er mange ting vi går glip af fordi vi normalt ikke kan se temperaturen på ting omkring stuetemperatur.

Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

Hejsa.. Jeg blander mig lige her.
Jeg har et ældre hus, hvor jeg er blevet ganske gråhåret, over at gå og fundere hvilke isoleringsmæssige problemer der måtte være.
Derfor tog jeg mig endelig sammen, og undersøgte markedet for termografering.
Jeg fandt en del tilbud, men havde svært ved at vurdere seriøsiteten i dem.
Jeg landede til sidst på energibolig.dk, som satte mig i forbindelse med to aktører.
Jeg valgte den ene, og fik ham ud. Han lavede en undersøgelse med termografi, ude og inde.
Derefter satte han blowerdoor udstyr til. Jeg havde en forventning om at det var overkill, men der var stor forskel!
Jeg har ikke set den skriftlige rapport endnu, men gik med ham rundt, og fik en masse guldkorn undervejs, og dette har også gjort at jeg har ændret prioritering i et renoveringsprojekt.

Summa Summarum, jeg ville ikke vælge blowerdoor fra, da det gav et rigtig godt billede af, hvordan tilstanden var.
Det hele kostede ca 4000-4500 kr.
Ham der kom ud, var fra byggetilsynet.dk

Der findes en brancheforening for disse termo-folk (http://www.klimaskaerm.dk/index.aspx?p=1)
Det er nok en god ide at vælge en der er medlem her..

Nu ved godt at mit indlæg er en lang smørtale for et produkt, og der bliver også nævnt nogle firmanavne.. (og check det gerne) Men jeg må lige pointere at jeg ingen interesse har i noget af det.. Jeg er bare blevet positiv overrasket over nogle ting! bl.a. en meget professionel behandling af et firma.

mvh Claus Toksvig..


-Jeg er IKKE uddannet håndværker.. ALT er derfor skrevet med forbehold for ALT..

..Jeg kan nu sige, at jeg har fået rapporten. Den fylder ikke mindre end 50 sider, og der medfølger DVD med samtlige billeder taget.

-Jeg er IKKE uddannet håndværker.. ALT er derfor skrevet med forbehold for ALT..

Fjernet af moderator
(Årsag: Ren reklame )

Triarc A/S Arkitekter - www.triarc.dk
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis