ventilationsanlæg og lugtgener

Hej, jeg går med et ventilationsanlæg med modstrømsveksler i tankerne. Er der nogen som har erfaring med lugtgener udefra? Her tænker jeg især på lugt fra brændeovne som ikke som ikke fyres korrekt.

Jeg kan se at man kan få pollenfiltre, men jeg har ikke set nogen med aktivt-kulfilter, som vel må være det optimale i forhold til lugt? Eller er der aktivtkul i pollenfilter?

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Da vi byggede hus i 2005 satte jeg ventilationsanlæg med genveks op, model Nilan comfort 300 m. pollenfilter.

Det er næsten den bedste investering i huset. Vi lufter aldrig ud med vinduerne.
Når anlægget har været slukket i nogle dage, ligger der mere støv.
Ellers kører vores konstant hvilket selvfølgelig koster noget strøm, men omvendt så genbruger den varmen med 90 til 95 %

Nemt at montere ud fra en tegning som ingeniøren ved dansk klima og energi. Vi gav 32000 kr. kender ikke priserne i dag.

Vi har aldrig oplevet lugtgener fra anlægget.
Har du muligheden, så træk to isoleret slanger op til anlægget. Så kan du udvide med varmeflade på vand. Ellers kan du gøre klar til en varmeflade på el.

Held og lykke, gør det, du vil aldrig fortryde
MVH
hansi
Jeg kender nogle stykker som har varmegenvindingsanlæg og de har ikke bemærket at der har været lugtgener. men der er klart at man ikke skal montere indsuget for tæt på skorsten eller gasaftræk.
jeg er PT i gang med at montere et Dantherm HCV5 anlæg og kan ikke vente til det er indreguleret.

Morten

Morten    

"when your born, you get a ticket to the freakshow. When your born in america you get a front row seat"

Hej tak for jeres indlæg.

I forbindelse med lugtgener tænker jeg mest på andres brændeovne, jeg bruger ikke selv sådan en. I vort kvarter er der imidlertid mange andre der fyrer på livet løs, og det er ikke alle der er lige gode til det. Så ofte er det en blandet fornøjelse at åbne yderdøren og gå udenfor.

Hvis et ventilationsanlæg trækker den samme lugt ind i huset vil jeg hellere være fri. Det er derfor jeg efterlyser erfaringer. En sælger kan jo sagtens hævde at det ikke er noget problem, men det er jo lidt sent når først investeringen er foretaget.
Hejsa!

Har et nilan 300 ec comfort anlæg her.

Vi bor på en vej som kunne minde om et lille hamish samfund. Dvs. med skortstene til højre og venstre. grrrrrrrrrr.

Så af og til får vi røg gener ind i huset.

Når jeg renser filteret, som jo er det filter der medflg. så er indsugnings filteret lidt sort sværtet.

Jeg eftersøgte lidt en løsning hvor man kunne anbringe en fint følende røg detektor i indsugnings røret, som så kunne tænde og slukke nilan'en efter behov. Nogen der kender til sådan en enhed ?

Som det er nu gør vi det manuelt, hvilket igen kræver at du selv husker at tænde den igen.

Kul filteret er alt for dyrt og skal jo skiftes når det er "brugt".

Alternativt kan du forbinde en lille kontakt til nilan's ledningsdiagram, på samme måde som ville du montere en fugtføler.
Det smarte er så at du kan via indstillingerne vælge hvad kontakten skal gøre ved aktivering.
Har kan du vælge: "sluk 1 time".
dvs den tænder selv efter 1 time, og der ku man så håbe på at røgen er væk.
Den er jo værst når de starter ovnen op.

Kontakten kunne så placeres ved siden af det kontrol panel der flg. med nilan maskinen.

Ellers må vi vente på at der kommer partikel filtre på de "piber", så vel som de har enormt travlt med at de skal monteres på diesel biler for tiden.

/gibman
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis