Motor og tænding vil ikke slukke

Hej allesammen. Jeg har et temmelig stort problem med min mazda 323c fra 1995.

Det er et problem jeg kun oplever når det har regnet meget, og motoren er startet. Så det er helt sikkert et problem med noget fugt et eller andet sted. Problemet er at når jeg drejer tændingsnøglen så slukker motoren i nogle tilfælde ikke, andre gange hakker den ud, og der bliver ved med at være tænding på bilen. Hvis jeg tager sikringen til blinklyset ud er der intet problem mere, så jeg gætter på det måske kan være noget fugt i et af blinklysene? Jeg kan bare ikke umiddelbart se hvordan det skulle kunne påvirke at motoren ikke vil slukke og at jeg ikke kan slukke tænding på bilen.

Er der nogen der kan give mig et tip til hvordan jeg skal bære mig ad med at finde fejlen? jeg har et multimeter til at måle med. Har tidligere haft spurgt om problemet inde på bilgalleri, og der var der nogle der mente det kunne være batteriets skyld og nogle mente et relæ osv. Det der bare undrer mig er at problemet stopper når jeg hiver sikringen til blinklyset ud. Kan desuden også høre at der er et relæ henne i passager siden inde under instrumentbrættet der trækker.

Det blev godt nok en lang smøre. Håber der er nogle der kan hjælpe mig, da jeg dårligt har lyst til at sende den til en auto elektriker, da jeg snart skal sælge bilen alligevel.

På forhånd tak
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du træktøj på din bil?
Hvis ja, så prøv at se ind i stikdåsen. Det er set før, at en kortslutning pga vand, skidt og rust har præsteret de utroligste problemer.
Bundstykket i tændingslåsen og kørelysrelæet kan også præstere fantastiske problemer.
Vand i en kombineret blink, stop og baglygte er også en god mulighed, måske den bedste

Med venlig hilsen
ktm

Jeg har træk, så den kan jeg godt prøve at tjekke, den er vel også tilsluttet blinklys sikringen. Tændingslåsen (med bundstykke) har jeg haft skiftet og det har ingen forskel gjort og det er jo også kun når det regner at jeg har haft problemet. Vand i lygterne vil jeg prøve at kigge efter, det ville jo være oplagt. Vil tage et kig på det imorgen. Tak for svaret

Andre der har nogle forslag til hvor jeg kan kigge?
Hej
Ja du har jo noget der kortslutter et eller andet sted og trækker strøm hvor der ikke skulle trækkes noget.
Jeg rodede engang med en Toyota med lidt det samme problem. Her viste det sig at være blinklys-relæet. Det sad - med bunden opad, inde under instrumentbrættet - men lige under forrudens nederste venstre hjørne - og ja - forruden var utæt og der dryppede lidt vand direkte ned i blink-relæ´et som så opførte sig "underligt".
Du kan bruge amperemeteret i din multimeter til at konstatere hvor der bliver trukket strøm - og hvor meget. Så kan man i princippet starte ved batteriets eller sikringsboksen pluspol, og arbejde sig bagud, indtil man har fundet synderen !
Held og lykke
Med venlig hilsen
Niels Vangsøe

Vangsoe
jeg mener, de gamle mazdaer har samme problem som de ældre golfer, med vand ind ved torpedopladen. Her kan rende en del ind og kondensere i det elektriske system. Samme som Vangsoe skriver. PS: Anhængerstikket giver du bare et blæs med luftpistolen og så en klat fedt op i stikket.

Tak for svarene. Jeg kigger lige på det imorgen når der er lys til det, og så giver jeg en tilbagemelding.
Annonce
Dårlige stelforbindelser kan give de mest mærkelige fejl.
Jeg er sikker på det har noget at gøre med vand eller fugt, for det er kun når det har regnet at jeg har haft problemet. Vil lige gå ud og kigge lidt på det nu.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis