Nyt gulv i hus fra 65, skal der isoleres?

Hej vi har lige købt et hus fra 65, så der kommer nok en del indlæg herinde fra mig fremover
Inden vi fløtter ind skal vi have lagt nyt gulv i to værelser og stue. Har planlagt at lægge et douglas plankegulv oven på det nuværende beton, men er i tvivl om det bliver for koldt at gå på, så overvejer derfor om man skulle rive det nuværende terændæk op. Det er udelukkende et spørgsmål om komfort, da det ifølge energimærkningen vil give en besparrelse på 800kr om året med nyt terrændæk. Så mit spørgsmål er hvor koldt et sådant gulv vil føles? (ifølge energimærkningen er der 10cm leca i gulvet.)
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har selv et trægulv på beton i køkken/alrum. Når gulvvarmen ikke er tændt, er der noget koldt på gulvet, hvis der ikke er anden varme i huset. Ved at have brændeovnen kørende, bliver gulvet varmet op ovenfra af den omgivende luft, og så er det egentlig ikke nødvendigt, at tænde for gulvvarmen.

Så i dit tilfælde, er det nok et spørgsmål om, hvor varmt du forventer at have det i rummet.
Forventer du at have det køligt, f.eks. i et soveværelse, ja så bliver gulvet noget koldt at gå på.
Og omvendt, hvis det er et rum med varme på.

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Vi havde nogenlunde samme konstruktion med leca og pudslag - pivkoldt for fødderne - både koldt at gå på og masser af træk hen over gulvet. Sådan var det både på de varmeste steder hvor gulvet var Ege tarkett og et andet hvor der var limet filt hvor på vi lagde klikgulv ovenpå som midlertidig nødløsning.

På et af badeværelserne og en pejsestue havde man lavet gulvvarme lige under pudslag og fliser - når den var tændt smeltede isen af udenfor på soklen - så det kan godt betale sig ud fra et komfortspørgsmål at lave det om, men hvis du har plads til 10cm isolering vil det bedre kunne betale sig at lave et nyt opklodsningsgulv med varmefordelingsplader - opbrydning af dækket + udgravning, isolering og nyt dæk vil aldrig kunne forrente sig.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Tak for svarene. Der er desværre ikke plads til at lægge 10cm isolering ovenpå det gamle pudslag. Tror i et par cm flamingo vil gøre en forskel?

Ja, selvfølgelig gør det det.

Bare det at du får den kolde betonflade isoleret fra, vil altid give en effekt og til de første 50 mm, er besparelsen størst pr. mm...
Det er selvfølgelig rigtigt. Jeg må hvad vi kan finde på, skriver herinde når vi engang har fundet frem til en løsning.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis