Yacht Cleaner eller accetone til rengøring inden primer/spartling samt maling

Hej alle.

Har brug for jeres mening. vi er nu efter rigtig mange timers slibning ( helt i bund, næsten) snart ved at skulle igang med at prime/spartle mm.

vores uenighed her i huset går på: er det nok at afvaske i accetone eller er det et most at vaske i Yacht Cleaner ?

Vores nyindkøbt båd var totalt misviligeholdt, og efter en masse slibe arbejde og overraskelser med bla. olsmose over vandlinien ja så skal båden snart bygges op igen.

håber at i har nogle brugbare meninger.

Hilsen fam. kamp
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Acetone eller fortynder er vejen frem, dog vil jeg sige at hvis det bare er snavs og støv så er en gang opvaskesæbe ganske udmærket. Og skyl så efter med rent vand.

V.h.  Håndværkeren
Altså er det plastik eller træ?

Salmiak spiritus blandet med vand er top dollar hvis du bare vil fjerne fedt og skidt. det er ikke så krads som acetone ;-)

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
I kunne skaffe jer Hempels lille hæfte, som anviser fremgangsmåden. Skulle det være en træbåd, så er den første, jeg har hørt om med lidt osmose

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
he he havde jeg ikke lige set ;-)

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Griner... ja andersbr.

Jeg kunne have henvist til en tidliger tråd jeg havde på som hedder "Hjælp mishandlet sejlbåd" havde glemt dette. Undskyld.

Og Lynæs Hempels lille hæfte er tyddslidt efter hånden efter alt den læsning.

Det jeg læser ud af Hempels lille hæfte er at den skal vaskes i Yacht Cleaner. men min svoger og mand mener at accetone er vejen frem.

Jeg er bange for at alt vores slibearbejde vil være spilt arbejde hvis vi kommer til at gøre det forkert, derfor denne tråd. vi glæder os til at skulle igang med at male, men vil gøre det rigtigt så vi ikke skal have en ommer ;-(

så alle gode råd er velkommen.
Annonce
Acetone jo noget skrapt stads at indånde, og næsten det eneste, som opløser gammel polyester, men virkningen er ovre når acetonen er fordampet hvilket sker hurtigt , og det efterlader en lidt blank overflade. Om det er en fordel at bruge det, ved jeg ikke, men det man ønsker, er vel en affedtning, og Hempel mener at Yacht Cleaner er sagen. I betragtning af at, alt er slebet, ville jeg nok selv vælge Y.C.
I øvrigt vil acetone på en klud, givetvis afsætte småtråde fra kluden, og overfladen fremtræde lidt " ulden " fordi opløsningen af polyesteren er meget kortvarig og en overgang vil fungere, som en slags lim.
Men prøv dog på et lille stykke.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hvorfor skulle YC ikke være godt nok.?? Jeg ville undgå at arbejde med opløsningsmidler hvis jeg kunne.. og tusindvis af bådejere bruger yc uden problemer.
Er det ikke Nord Kemi der er lige så godt og billigere..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

mand skal huske at ikke søtte med hændernen på det som er afvasked med actone for så er de spilt arbejde da der kommer en fedt film der og at der er god udluftning elles for mand en god ski på
hilsen rene

renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

Ahae ! Så var det derfor vi der var ansat hos Henningsens Bådeværft, altid rendte rundt i en stiv brandert. Der stod Acetonen nemlig i store 60 liters åbne tønder i værkstedet, så vi let kunne vaske hænder når vi fik det stads på fingrene.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger.
Få 25% rabat på spartelmasse med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også