Komfur på 230V og 13A?

Hej Vi vil gerne skifte vores gaskomfur (kogeplader og ovn) ud med et elkomfur, men har kun 230V og 13A. Er dette muligt? Allerhelst et induktionskomfur, men jeg har læst mig til at sådan en sag bruger mange Watt. Hvis det ikke er muligt at slippe helt af med gassen vil jeg gerne høre om det er muligt i det mindste at skifte ovnen, da det er komplet umuligt at arbejde med en gasovn. Håber meget at I kan hjælpe. Hilsen Tobias
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej  Tobias.
Og velkommen her på L.D.S.
Hvis du vidste hvor mange der misunder dig det gaskomfur, det er noget af det bedste du kan bruge til madlavning. 
Men du skal lige lære at bruge det.
Alle komfurer i dag er på 220 v. du skriver du har en sikring på 13 amp. d.v.s. du kan i realiteten trække 2860 W. på den sikring og mon dog et nyt elkomfur trækker ret meget mere. Jeg vil dog anbefale dig at du lader elindstalatøren ændre din sikrings gruppe til 16 amp. så er du på den sikre side.

V.h.  Håndværkeren
Hvis det på nogen mulig måde kan lade sig gøre, ville jeg i dit sted, få lagt 3-faset strøm ind og så anskaffe dig en induktionskogepladeplade.
Induktion er hurtigere og nemmere at tumle end det ækle og fedtede gas. Du vil blive idiot af at anskaffe og bruge en almindelig, langsom elektrisk komfurplade, når du er vant til gas, som er nogenlunde hurtigt.
Hvis det ikke kan lade sig gøre, kan man nu få induktionskogeplade med blot et blus, som du kan bruge til de almindeligste kogefunktioner. http://www.skiftselv.dk/p/Kogeplader-Cloer-Lille_induktionsplade_i_børstet_alu/57ddb481-36ae-4916-bb63-808a8bcd8f0d.
Den kan du så ikke bruge samtidig med en elektrisk ovn på den samme gruppe. Det er altid en plage med elektriske installationer i køkkener, der som altovervejnde hovedregel er totalt underforsynet med el. Det har der tidligere været en heftig debat om!!

Med venlig hilsen
ktm

 

230 V og 13 A til et komfur? Glem det. Du kan evt. tilslutte en ovn og køre videre med gasblus, men det bliver den sløveste ovn du nogen sinde har oplevet.
3 faser er vejen frem.

MvH,

Bent.
Hej.

Tak for de mange svar. Jeg er dog lidt i vildrede stadig, da svarene ikke er helt enige.
Status: induktion er desværre udelukket. Vi holder os derfor til gas-kogeplader, men ville være lykkelige for en el-ovn.

Er I andre enige i at en el-ovn vil være meget langsom med kun 220V som Bent siger.

Mange tak for hjælpen.
Hilsen Tobias
Vi har en el-ovn på 1700 watt, og det går da an, men en anden vi har på 2200 w er bedre.
Der er vist ikke mange el-ovne beregnet til 3-faset længere.

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
Ja du kan sagtens få en god el ovn endda med micro ovn indbygget, som du bare jager i en stikkontakt ( Altså stikket fra ovnen, ikke ovnen  )
tvivler på du kan købe et nyt komfur med gas og el ovn til kraft. det hedder 230V jeg har selv en fra VOSS og det virker upåklageligt.
Tak for hjælpen. Så ender det med nye gaskogeplader og en indbygget elovn, så der kan laves sprøde flæskesvær til jul ;-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis