Radiator som varmeveksler???

Hej

Jeg har en 1200 l. akku. tank som er koblet til fastbrændselsfyr. Når jeg fyrer i den slår jordvarmeanlægget fra.

Nu tænker jeg på at supplere med solvarme.

Hvis nu jeg lægger en rimelig stor radiator ned i tanken og kobler den til solvarmeanlægget som et lukket system, kan det så varme vandet op i akku. tanken???

Blot en ide, som er rimelig billig. Der er ikke spiral i tanken, så var problemet jo løst.

Tanken er en gammel oval olietank som jeg bare vil skære op i toppen og lægge radiatoren ned i bunden med galvalniseret rør. Herefter svejse hullet til igen.

MVH
Hansi
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har en kollega som har en gammel olietank, godt isoleret, som varmelager, så det kan man godt. Jeg ved ikke om en given radiator kan afgive nok varme. Du skal gøre dig nogle tanker omkring solvarmeanlægets ydelse i forhold til radiatorens ydelse, så det kan komme af med varmen. Det kan være du skal have en ekstra radiator installeret.

Hej

Jeg bruger radiatorer til solvarmen. Det kan du sagtens. Arealet på radiator skal være 1/5 del af solfangerarealet, men må selvfølgelig gerne være større. Jeg kunne kun finde en af de lavkonvektorere. Men fik så ideen med de golfradiatorer. Dem kan man finde gratis mange steder og de banker bare noget varme af solfangerne. Bare læg den ned . Så arbejder den kun med bunden af tank.  

 Den store på billedet har en overflade på 5 m2 og kan således trække 25 m2 solfangere. Eneste ulempe er at den er noget tørstig. Kan indeholde 17 liter. Men solfangervæsken kan jo holde mange år. Så det går nok. 

En radiator er til vand / luft, men bruger man den til Vand/vand flytter den mange flere kw. Vand leder jo næsten 25 gange bedre end luft.

Skær et hul ind i enden af tanken og smid radiator derind og svejs det til.

mvh
777

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis