rep af stævn?

Hej er ved af resturere min gl. jolle lidt men er lidt itvivl om stævnen??
som man kan se på foto er den kravlet lidt op fra kølen..
spørgsmålet er om jeg bare skal have den store hammer frem og banke den ned på plads???
20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Faktisk hedder det stykke af stævnen der indventig går ind over kølen "Bjørnen".
Altså normalt er der jo en gennemgående bolt der holder den fast til kølen man må sørme aldrig banke på gamle træbåde, du resikerer bare at det hele braser sammen he he!!! ;-)

Har den stået og tøret meget længe? Så ku du evt lægge stedet i blød måske det så retter sig men hvis der ingen bolt er til at holde stævn og køl sammen så har du et problem så skal du ha en bolt igennem. Hvis der sidder en bolt længere inde og det kun er det sidste stykke der har løftet sig så gør det ikke så meget så ka du bare lade det være evt stramme den bolt. Du ku fylde sprækken op med træ el proof 10/beg for at undgå fugt/råd men dette er altså KUN hvis der er en bolt længere inde.Du kan også hvis der er plads lave et lille damp system og så prøve at dampe det og så stramme bolten, men tror ikke det vil lykkedes?

Har bordene løftet sig med?

Mvh Anders

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
der er ingen boldt kun et par søm (3stk) bordene er det den udvendige del ? for ja det er er løftet tilsvarende
det er som en kile.
det er tæt fra den stift der er slået i og så stiger det jo længere man går ind til ca. 5-6 mm.
Vedhæftede filer:
Bordene er bræderne altså "Beklædningen" på båden (den røde pil).
Lyder vildt med 3 søm? Men du skal ha en bolt igenem stævn og køl Ca der hvor den gule pil er. fyld hullet op med proof 10 (el. andet tætnings middel) inden du sætter bolten i for at tætne. Bolten skal ha en vis dimention 10mm eller mere.

Hvis træet er meget tørt kan du over mætte det med olie inden du går igang så er det måske lidt mere fleksibelt? (Men ikke meget)

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Ka i øvrigt ikke helt vudere om stævnen (som jeg nu i øvrigt ka se er agter stævnen) er i ét stykke træ eller om det er delt ved spunningen (det stykke ca midt på stævnen, set fra siden, hvor bordene sidder fast) altså helt inde i "Hjørnet". Man kunne måske med fordel stramme bolten lidt efter lidt så du ikke tvinger træet så meget at det flækker el går frar i spundingen så altså ingen vold ;-).

Ja og så skal det bagerste beslag som er taget af sidde på når du strammer bolten så træet ikke bare går fra der i stedet for!

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Annonce
Normalt vil bjørnen være fastgjort med et stykke rundjern, som er slået i efter en forboring. Den kan være rustet væk. Og hvor er det beslag, der mangler udv.( billedet med de gule streger). Metoden med udv. beslag er der for at gøre det muligt at bore et stævnrør i, ikke så nemt med en gennemgående bolt. Du må lave et nyt beslag og stemme det ind i de 2 træstykker. Og det skal passe stramt. Den runde pind på tværs af kølen er der for at tætte. Hvad er følgen af gabet du snakker om. Det ser ikke ud til at bordene er flækket, så jeg ville ikke forsøge mig med at spænde det sammen. Men fylde gabet op med opvarmet beg iblandet lidt parafin, som hældes flydende på efter du har løftet den anden ende af båden. Du kunne lave et forsøg med at opvarme noget " tagtæt " og se om det kan blive så tyndt at det kan hældes i .

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
den er delt i 2 det man kan se det er et stykke inde. så spørgsmålet er om jeg ikke skal have en boldt i hvor andersbr siger og så et par nye beslag udvendig inden bolden strammes

den er det her som man kan se på billede

Er det rigtigt set at træet er samlet ved den gule streg?
Det er ikke i spunnungen. Spunningen er der hvor der i stævn stykket er høvlet ud til at fæstne bordene.

Hvis bjørnen er fæstnet på stævnen der hvor den gule streg er, Hvordan er det så gjort?
Måske bjørnen tidligere har været råden og der så er sat et nyt stykke i?
Det er en god løsning med at fylde ud med beg i "gabet" men ville stadigvæk gerne at bjørnen var fæstnet godt i kølen, i tilfælde af god sø hvor der er mulighed for at træet vrider sig meget. så syns altså en bolt er det rigtige evt ligge et stykke kile ind i gabet således at når du strammer bolten, at bjørnen ikke bare slipper i den anden ende (Stadigvæk fyld ud med beg)!!! Syns ikke det er så besværligt med en gennemgående bolt. Bor et hul fyld op med tædnings middel og stram bolten ;-)

Kan godt være man kan gøre det på en anden måde nu er din båd jo heller ikke så stor. Men jeg ville gøre det sådan ;-)

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -


Nok Snak det er sådan her jeg mener ;-)
Beklager det er uskarpt. Måske dette link er skarbere:


Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
det bliver sådan jeg vil forsøge :-)
gir lige en melding når det err gjordt:-)
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis