Nyt tag - undertag eller sten med fuge?

Hej: Jeg vil gerne skifte mit tag ud pt. tegl fra 50'erne med nyt glasseret tag. Min holdning til undertag er med et ? over hovedet, for hvis det går i stykker eller andet - var det så ikke bedre at bruge en tagsten med fuge indbygget. Allerhelst så jeg gerne et nyt tag med understrygning. Hvad siger reglerne efter dagens standard.

 

24 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er altså et spørgsmål om hvilke teglsten du vælger, mit teglstens tag blev lagt op i 1904 og det ligger godt og er tæt uden nogen form for understrygning. Når man understryger nogle tegltage, skyldes det at teglen deformere og bliver utæt i samlingerne.Du kunne også vælge de nye ståltage der ligner glaserede teglsten.

V.h.  Håndværkeren
Hej: For det første: Jeg skal ikke have noget ståltag overhovedet.

Grunden til at taget skal skiftes er, at jeg har en vinkel mod vest, hvor mange tegl er deformerede i overfladen - så det lever nok ikke så længe mere. Indefra ser det nu godt nok ud, men som sagt er det overfladen. Jeg har omkring 100 sten tilbage af det gamle tag - så det er jo begrænset hvor mange reparationer jeg kan lave. Jeg har også en skorsten midt på taget som jeg gerne vil rive ned under taghøjde - så det griber lidt om sig, hvis det skal repareres.

Min lokale tømrermester mener nu godt at et undertag kan holde - jeg er dog selv lidt mere i tvivl om holdbarheden på det skidt - mener kun at der er 5 års garanti på det fra producenterne. Derfor kunne løsningen være tegl med fuge indbygget til tætning - så jeg søger faktisk efter nogen med erfaringer med disse sten. Jeg vil helst have en glasseret sten.

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Erfaringerne har vist at, de gummilister man har brugt gennem tiderne ikke har virket efter hensigten. Nogle er ganske enkelt tørret ud til ingenting på grund af høj varme fra tagfladen, andre lidt porøse har kunnet suge vand og holde sig fugtige i vinterhalvåret og har været grobund for alger, som er vokset og har løftet tagstenene. Andre har prøvet med en art labyrint, som skulle lede vandet underud, men så har skidt hen ad vejen spærret og vandet er løbet ind bag stenene. Undertag er jo mange ting, mit eget tag "røde vinge" har ligget med tjærepap under siden 1978. men der er mange muligheder, og undertag kommer du ikke uden om. Du skal lige huske at, der er en del, som har måttet fjerne deres glaserede tag, på grund af gener for deres naboer, og det er for egen regning.
Erik . teknisk direktør i skandinaviens største teglforetagende.

nb. understrygning eller sammenlimning med silicone, gør at garantien bortfalder.
teglsten deformerer ikke og understrygning har i mange tilfælde holdt i masser af år, problemet her er at, materialet arbejder ved temp. ændringer, så mørtlen langsomt nedbrydes. Det havde så ikke den store betydning i de gode gamle dage, hvor man, som regel, kunne komme til taget indefra.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hej: Heldigvis, så bor jeg på landet og ikke i et parcelhuskvarter - så det med gener fra glasseret tag bliver vist ikke aktuelt.

Indenfor cement sten laver man en kaldet "Danfloc" eller noget i den retning, som er testet i Canada og andre ydre områder som vist skulle være god og holde tæt i mange år, men nu var det ikke lige cement tagsten jeg havde i tankerne, men min tømrer nævnte den ihvertfald på et tidspunkt - og så kunne man jo undgå undertaget.

Nå, men hvis en tegl-leverandør ikke mener at dette produkt du'r så må han jo have ret.

 

jeg vil ikke påstå at kende alle produkter, og da slet ikke cementsten, men jeg vil anbefale dig under alle omstændigheder at læse garantibestemmelserne meget grundigt, for at få overblik over hvad de dækker, om det bare er stenen, eller følgeskader hvis det ikke er tæt alligevel, og er der en omlægning med, hvis det slet ikke dur. Cement plejer da at holde godt, bortset fra farven, som reelt er maling, mens glasur består af glas og forskellige lerarter brændt ved mindst 1010 gr. og ikke ændrer farve

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Skrevet af træmand på 07 dec 2009 12:58
Hej: For det første: Jeg skal ikke have noget ståltag overhovedet.


Kan godt forstå du ikke vil have ståltag på huset, der skal rigtige tegl til.

Skrevet af træmand på 07 dec 2009 12:58


Min lokale tømrermester mener nu godt at et undertag kan holde - jeg er dog selv lidt mere i tvivl om holdbarheden på det skidt - mener kun at der er 5 års garanti på det fra producenterne.
Nej, du kan få undertag med helt op til 25 år garanti.
Huntonit undertaget forventes dog at have en levetid på mindst 50 år.

Skrevet af træmand på 07 dec 2009 12:58
  Derfor kunne løsningen være tegl med fuge indbygget til tætning - så jeg søger faktisk efter nogen med erfaringer med disse sten. Jeg vil helst have en glasseret sten.
Man kan kun få betontagsten med danflock, så vil du have glasseret tagsten, er dette ikke en løsning på det.

Jeg vil helt klart anbefale dig et tegltag, med huntonit eller fast undertag, så har du en løsning der holder.

Alternativt kan du jo lægge et nyt tegltag, også efterfølgende få det understrøget, men er sikkert en endnu dyrere løsning, derudover skal der så også sikres en ordentlig ventilation mellem taget og evt. isolering, da et understrøget tegltag er helt tæt, også for ventilation.
Jeg har lagt Danflock op, uden undertag. Jeg var meget kritisk overfor produktet, efter en del regn inden der blev lukket på bagsiden var der ingen problemer.

Nu må vi se hvordan det bånd som tætner tagstenene er om 10-40 år.

Jeg har en bekendt som lagde undertag, som efterfølgende fik tagpap. Under lægterne blev der fuget og lægterne er trykimpreneret. Ved ikke om det er at gå med livrem og seler, men tror han er godt tilfreds.

Hansi
Han har vel forhåbentligt husket at benytte klemlister, og fuget under dem, og ikke under lægterne....
Koludabyg: Du har nok ret, jeg så det ikke men fået det fortalt i brudstykker. Du ved hvilken opbygning jeg tænker på (formentligt)
Hansi
Hej: Undskyld at der gik et par dage. Jeg har talt med min tømrer om det og han kender godt det undertag (selvom han er ved at være lidt op i årene), så vi finder nok ud af det.

Nu vi er ved glasserede sten - hvad er så holdbarheden på dette - jeg bor med en del træer omkring mig så der er meget mos på taget - derfor tror jeg at den glasserede løsning hjælper på dette da stenen jo nærmest absorberer vandet.

Ellers tak for rådene.

 

Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også