hvad laver en glimtæller?

Jeg har et armatur med to lysstofrør på 150m, i dette armatur sidder ligeledes to glimtællere, ved siden af hinanden i den ene ende af sagen. Lyset gik i det ene rør, hvorefter jeg skifter røret til et funklende nyt, det virker bare ikke. Tager så en glimtæller fra et andet armatur og prøver stadig ingen lys i det nye rør, bytter nu om på de to glimtællere stadig ingen lys i det nye rør. tager så begge glimtællere ud for at sammenligne dem, ok, de er ens. Og kigger så over på armaturet,-det lyser stadig i det gamle rør, ikke det nye. Så hvad F......laver de her glimtællere og hvorfor lyser det nye rør ikke, det er forøvrigt magen til det gamle og virker når jeg bytter plads...(Og så læste jeg lige på rørene at de samlet bruger 160 watt, og jeg troede at lysstofrør var billige i brug.) Nu er jeg så småt kommet frem til at der må være en løs forbindelse, som er svær at se i mørke...Men hvad laver de her glimtællere? Kan man helt undvære dem?
Mth
Helle

Det er skøønt at bo på en gård fra 1721(Uden stråtag). Uddannet tækkemand og byggetekniker.

19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det hedder "glimttændere" hvis du skulle få lyst til at google det!

Men der er dem der skal slå gang i selve lysrøret. Ved at slå en gnist med stor styrke, kan den danne forbindelse fra den ene ende til den anden Og så kan røret lyse (Sådan cirka er forklaringen)
Når der så er lys, kan du pille tænderen ud. Først nå du slukker, kan du ikke tænde igen.

Mht. dit problem, tror jeg det er en løs/dårlig forbindelse i armaturet. Rod endelig ikke me det mens der er tændt for strømmen!!
Du skal ikke bøvle for meget med det. Et nyt armatur koster stort set ingenting i HN eller bauhaus.


Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Tak! Nu føler jeg mig meget mere oplyst(undskyld kunne ikke lade være). Sjovt nok googlede jeg din aldeles korrekte stavemåde...Ingen resultater...prøvede den forkerte og vupti op kom svar fra alverdens ordbline. Jeg skiller l..... ad i morgen, uden strøm på. Jeg ved de er billige, men jeg bor meeeeget langt ude på landet.
Tak for oplysningerne;-)
Mth
Helle

Det er skøønt at bo på en gård fra 1721(Uden stråtag). Uddannet tækkemand og byggetekniker.

Skulle du have det samme lys ud af glødepærer, så skulle du nok op på næsten 1000W og så er det jo billigere med 160W.
Øhhh? Hvad er spolen? Og hvor sidder den? Og ikke mindst, hvordan ser han ud?
Mth
Helle
PS
OK, jeg ved måske nok at glødepærer er dyre i drift, men var alligevel lidt forbavset over forbruget på rørene.

Det er skøønt at bo på en gård fra 1721(Uden stråtag). Uddannet tækkemand og byggetekniker.

Hvis du følger DanielP's link: http://cubus-adsl.dk/elteknik/cases/lysroersarmatur.php kan du se et billede af spolen lidt nede på siden, ved "fejlfinding på lysrørsarmatur"

Det er en fin beskrivelse af fejlfinding.


Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Du får 5-6 gange mere lys for pengene med lysstofrør, end glødepærer. Normalt skifter men også glimtænderne sammen med rørerne, da de slides. - En defekt glimtænder kan brænde spolen i armaturet af.
Tusind tak! Jeg kan ikke vente til det bliver lyst,-og gid det må regne i morgen så jeg kan blive hjemme og fikse lyset over min drejebænk. Virkelig fin og instruktiv hjemmeside vedr. lysstofrørs utilbørligheder. Det er jo ligefrem næsten så man kommer til at holde af skidtet;-).
Med tækkelig hilsen
Helle

Det er skøønt at bo på en gård fra 1721(Uden stråtag). Uddannet tækkemand og byggetekniker.

Google
Søgeresultaterne 1 - 10 ud af ca. 22.300 for glimtænder. (0,17 sekunder)


Underligt nok staves det med et "t" men den tænder jo ikke i glim men i glimt??

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis