Montere motorspjæld i emhætte

Hej.
Jeg har en emhætte med motor. Mit problem er, at når vinden når en styrke af jævn eller over, begynder min emhætte at klapre, så de plader der lukker røret skiftevis bliver suget op og falder i (med et klap). Jeg har prøvet, at montere ekstra vægt på pladerne, hvilket har hjulpet lidt. Det er dog stadig meget generende/larmende. Jeg har derfor overvejet at montere et spjæld som dette:
http://vvs-eksperten.dk/index/motorspjaeld-415

Nogen der ved, om man blot kan montere dette på udsugningsslangen og så tilslutte emhættens strømforsyning?

Er der andre og bedre løsninger på at stoppe larmen?

Martin
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad med en jalousi rist til at sætte ude hvor aftræksrøret går ud i det fri.
Jeg har præcis samme problem - og søger derfor også en løsning.
Spjældet du har fundet er så vidt jeg kan se en god, men dyr, løsning (hvis du kan finde 230 V i enhættens elektronik). Spjældet er ikke 100% tæt, men det burde kunne tage de trykstød der får vores kontraspjæld til at klapre...

Jeg har selv overvejet om jeg skulle montere et ekstra kontraspjæld i bedre kvalitet således at der var to spjæld.

Mht forslaget med jalousirist, så blæser min emhætte ud gennem en taghætte, så dette er ikke en mulighed. Andre gode forslag modtages gerne.

/LLR
Du har ret i at det kan være et problem at finde 230V i emhætten. Jeg har ikke undersøgt det, men man skulle da tro, at man kan tilslutte spjældet til "foran" transformatoren.
Jalousirist er ikke en option, da jeg bor i lejlighed og har udtræk gennem aftrækskanal til taget.
Hvis du har en krydderihylde eller anden afdækning ved emhætten, kan du jo tilslutte motorspjældet vha. en tv-spareskinne, der i så fald kan gemmes bag afdækningen. Så vil den aktivere, når du starter emhætten. Det skulle være NEMT, idet emhætten sandsynligvis er tilsluttet en stikkontakt bag afdækningen.
Hej Jeg står i den fremtidige problem stilling, at jeg er ved netop nu at bygge et lav energi hus og det bliver hysterisk tæt!
Hvordan fa'en skulle jeg så få min emhætte til at suge, uden at den suger røgen ud af min brændeovn??
Og mit næste "kommende" problem bliver helt sikkert træk fra emhætten, når den ikke er i brug. Det vil helt sikkert blive et problem da det jo vil være oplagt at mit bolig ventilation vil suge falsk luft via min emhætte. Jeg er blevet foreslået motorspjæld, og at lade min boligventilation trække emhætten. Dvs at når man tænder emhætten, så er det KUN suget fra den der kører, og at de andre sug i huset stopper mens emhætten kører. ( surt hvis man lige står i badet imens) !!! Er der nogen der har stået med samme opgave så lad mig endeligt høre.
Vh Ruben
Annonce
Skrevet af re på 13 dec 2009 18:21
Hej Jeg står i den fremtidige problem stilling, at jeg er ved netop nu at bygge et lav energi hus og det bliver hysterisk tæt!
Hvordan fa'en skulle jeg så få min emhætte til at suge, uden at den suger røgen ud af min brændeovn??
Og mit næste "kommende" problem bliver helt sikkert træk fra emhætten, når den ikke er i brug. Det vil helt sikkert blive et problem da det jo vil være oplagt at mit bolig ventilation vil suge falsk luft via min emhætte. Jeg er blevet foreslået motorspjæld, og at lade min boligventilation trække emhætten. Dvs at når man tænder emhætten, så er det KUN suget fra den der kører, og at de andre sug i huset stopper mens emhætten kører. ( surt hvis man lige står i badet imens) !!! Er der nogen der har stået med samme opgave så lad mig endeligt høre.
Vh Ruben

Når du har brændeovn SKAL du have en frisk luft tilførsel.

Jacob

Hej Jakob

Min brændeovn har indsugning via et 100 mm rør udefra. Udelukkende for at få træk i ovnen.

Vh Ruben

Hey Ruben

Det er et problem i lav energi huse, din emhætte vi ikke virke rigtig fordi dit hus er for tæt og den ikke kan suge luft ud af huset.

Men problemet er ikke så stort sæt et vindue på klem i køkkenet (ofte har nye vinduer en udluftning stilling)

Tillykke med det nye hus

Stefan Mundbjerg
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis