undertag under skiffertag?

Hej. Jeg er ved at lave 1. sal. på mit gamle stuehus. Gulvet er lagt og undertaget er indkøbt. Taget er naturskiffer. Jeg er nu blevet meget forvirret. Det er umuligt at få hul ud til tagrenden uden at tage taget af forneden ved tagfoden. Kloge folk fortæller mig at der ikke er nogen grund til at sætte undertag op pga. sådan et tag jo er meget tæt. Jeg har overvejet at tage en sten ud mellem hver spær ved tagfoden for at der kan komme luft op over undertaget. Jeg har tænkt tanken at sætte en tagrende op på indersiden ved tagfoden i min skunk. Undertaget bliver påmonteret lister på 25 mm. på lægterne mellem spærene på tagets underside. Jeg laver rummene helt op i kip. Hvor mange ventilations skakter skal der sættes i oppe ved tagryggen. Blikkenslageren siger at der skal sættes en i for hver spær på begge sider af taget. Det bliver til 30. Er det ikke lidt overdimensioneret? Er der nogen der kan give mig nogle svar på hvad er rigtigt. skal jeg sætte undertag på. Jeg har købt tyvek undertag der er åndbar. Hvor mange taghætter skal der sættes på ved rygningen? stuehusets grundplan er på 173 m2

På forhånd. mange tak

Jørgen Nordby


jørgen nordby

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg vil råde dig til at overveje det du har gang i, det lyder altså for mig som noget klamp, så mit råd er at kontakte en rådgiver inden du får igangl, og dette kræver at rådgiveren besigtiger forholdene på stedet.

Er dit skiffertag ikke understrøget med kit ?

Hvis jo, så lad være med at gøre noget indvendigt fra, men nøjes med at få lukket evt. huller i kitten.

Det er så godt som umuligt at tage hul i bunden af sådan et tag ja, da de jo er lagt i forbandt og sømmet inde under overlæggene, eneste måde at få dem løse på, er at skøre disse søm over.

Tagrender hører ikke til indvendigt, uanset hvilken forhold det er under, evt. vand på undertaget, bør føres ud bag tagrenden, eller op i tagrenden.

Vil du dog alligevel udføre dette, så vil jeg foreslå dig at få monteret et par udluftning i taget, kan blikkenslageren hjælpe dig med.

Og ja, han har ret med hensyn til antallet af taghætter, der bør være en i hver spærfelt.

tak for svar. Jeg er klar over at det er nødløsninger jeg er ude i, da jeg ikke har til hensigt at vil udskifte det fine tag. Men hvis jeg kunne undvære undertaget ville det kunne spare mig for mange grå hår. Det er meget besværligt at skulle pille det øverste række sten ud af muren for at kunne føre undertaget ud til tagrenden. Det vil kræve at skiffertaget tages af.


jørgen nordby

Taget er forresten ikke understøttet med kit.

jørgen nordby

Er du sikker på det ?

Et naturskiffertag er normalt kittet.

Det er dog ikke sådan lige til at se indefra, da det jo kun er på oversiden af de kittes.

Prøv evt. forsigtigt at løft en skiffer på taget, så burde du hurtigt kunne fornemme om ikke de er kittet.

Jeg er næsten 100% sikker på at de er kittet, og jeg ville ikke montere et undertag indvendigt fra.

Normalt er taget afsluttet ved murkronen, er det også tilfældet her, så kan undertaget normalt afsluttes helt ud til murkronen evt. via et fodblik, så evt. vand kan afledes den vej, men jeg ville som sagt slet ikke tænke i disse planer, og da slet ikke med et banevare undertag.
Jeg er enig med Koluda i at der ikke bør monteres undertag, og det kan slet ikke lade sig gøre at montere indefra.

Hvis dit tag er tæt er der jo ingen grund til yderligere tætning og hvis det skulle blive utæt med tiden skal det jo repareres eller udskiftes alligevel så sørg du bare for en god ventilation med 5 cm spalte under lægterne og 1 cm sprække eller tilsvarende forneden ved mur og tilsvarende i kip.

Min holdning er faktisk, at indførsel af undetage har skabt lige så mange problemer som det har løst.

Mange tak for svar. det har givet lidt ro. Jeg vil rette mig efter disse kyndige svar og undlade undertaget
Mvh. Jørgen Nordby

jørgen nordby

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis