Fornuftig opbevaring af brænde?

Det er lykkedes mig at komme i besiddelse af noget affaldstræ fra plankefremstilling... Altså skaller, halvfærdige planker og deslige. Med andre ord perfekt træ til masseovn. Mit spørgsmål er så:
Hvordan opbevarer jeg dette mest hensigtsmæssigt mht at det kan tørre. Selv om jeg smider det i en hulter til bulter dynge vil det pga de bræddelignende dimensioner jo pakke sig meget? Er der noget der har et tip?

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
om du stabler det eller bare smider det i en dynge er ligegodt , der skal nok komme rigeligt luft til , så det kan tøre
det vigtigste er at du lader det ligge i mindst et år og der er tag over , så der ikke kommer vand i fra oven
Hvis du starter med at lave en bund af gamle paller, som du så sætter et trådhegn op omkring ( Fårehegn ) så kan du fylde træet op i det og dække af med en pressening så skal det nok blive tørt.. Grunden til pallerne, så kan der komme luft under og det virker meget tørende. Det bedste er at få det indendører men stadig med paller under.

V.h.  Håndværkeren
Jeg lavede en reol til det.
5 stolper, bunden af paller, hylder og sider af rio-net (den femte stod i midten)
Så skolver du bare i, ligger en ny hylder ca. for hver halve meter, der hviler på nogle klodser, sømmet på stolperne.

..oo00 I Hate Signatures 00oo..

Når du har en masseovn, er det nok et "tilbagevendende" problem. Og du vil vel løbende sørge for at få ny brændetilførsel.

Så det bedste vil være at lave en form for brændeskur /-skjul, og her er det vigtigste, at det har tag. Paller i bunden - og sætter du sider på, skal det være ventilerede.

En god idé er at dele skuret op, så man har noget træ, der er tørt i nogle sektioner, og vådt i andet - samt et lille område til optændingspind...


Mvh.

Jan R.
Tak for svarene.
Har de foregående sæsoner brugt almindeligt, fint kløvet brænde og er bekendt med fornuftig opbevaring af brænde. Problemet er at skallerne jeg har fået nu, er brede og flade (nærmest bræddeformede) og derfor nemt "pakker" for meget i forhold til alm kløvet brænde. Så det var egentlig en opbevaringsform der modvirkede tendensen til at pakke jeg var på jagt efter.
Tror at Funman er inde på noget jeg kan bruge.

Supplerende kan jeg oplyse at jeg ca. bruger 15 rummeter pr. sæson, masseovnen laver varmt vand og forsyner gulv i badeværelse samt en radiator. Grunden til at jeg vil prøve skaller er at jeg er træt af kløvning (stykkerne må ideelt ikke være større end ca. 8 x 8 cm). Har prøvet både maskinel og manuel kløvning. Og begge dele er simpelthen for omstændeligt når stammerne er ca. 20-30 cm. Skallerne skal kun saves i passende længder.
Annonce
Hej Tusse67.
Jeg tror ikke det betyder så meget hvordan de pakker, skunker / skaller er jo ret tynde, så de vil have let ved at tørre.

V.h.  Håndværkeren
Så blev jeg færdig med at save... Kunne konstatere at der kun var 4 m3... altså ca. 7-8 rummeter. Det gav jeg 2000,- for og skulle selv save. Sidder med en smag i munden af at være blevet snydt... Specielt da jeg ringede til leverandøren, der blot påstod at han havde leveret 15 m3... For det var hvad der kunne være i hans container. Sidder med en udtalt lyst til at bagtale fyren:-(
Sådanne tilsvarende oplevelser var meget medvirkende til, at jeg ikke længere gad at bruge brænde.
Nu bruger jeg kun træbriketter i brændeovnen og træpiller i centralvarmen.

Med venlig hilsen
ktm

 

Skrevet af Tusse67 på 16 dec 2009 15:17
Så blev jeg færdig med at save... Kunne konstatere at der kun var 4 m3... altså ca. 7-8 rummeter. Det gav jeg 2000,- for og skulle selv save. Sidder med en smag i munden af at være blevet snydt... Specielt da jeg ringede til leverandøren, der blot påstod at han havde leveret 15 m3... For det var hvad der kunne være i hans container. Sidder med en udtalt lyst til at bagtale fyren:-(
Du har måske fået leveret træ her nede fra det lille savværk på Als, selvom det for det meste leveres i bunter, så er det ofte med en masse skidt inden i.
Det er muligt der kan være 15 m3 i hans container, men bliver det bare smidt i hulter til bulter, kan der nok ikke være mere end 5 m3.

Nej, det er fra et sted på Djursland.
Skal ud og have fat i nogle 3-meter stammer. Der skulle vel ikke være nogen der kender et sted på Djursland hvor de er til at komme til for penge (175-200,- pr. rummeter)?
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis