Ujævnt gulv.

Jeg er i øjeblikket ved at lave nyt køkken. Jeg har fået støbt betongulv oven på 300 mm flamingo. Jeg har derefter været igang med noget selvnivelerende beton, men der er stadig lidt ujævnheder hist og pist. Er det normalt at man skal slibe gulvet efter det selvnivelerende er lagt ?

Mit spørgsmål er så : Hvor meget ujævnheder må der være når jeg skal til at lægge klinker på ? Jeg bruger en 4 mm tandspartel til fliselimen og klinkerne er 45x45 cm.

Håber på noget hjælp fra nogle fagfolk her på siden.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Med så store klinker, vil jeg anbefale en 8 eller 10 mm. tandspartel.

Poulsen har ret.
Hvis du kun vil bruge en 4 mm tandspartel, så skal dit gulv være lige så plant som et billiardbord. Ved så store fliser er 10 mm vist minimum, det giver lidt kompensationmulighed for ujævnheder i gulvet.
Men tandspartelstørrelse fortæller jo også den absolut maksimale pukkel/lunkel der må være indenfor en flisestørrelse. I virkeligheden er det nok max 5 mm ved en 10 mm tandspartel.

Så ja normalt slibes selvnievellerende beton, hvis der skal fliser på, - alternativt selvnievellerende spartel til at udjævne det værste.

Okay. Tak for hjælpen. Hvad plejer I at slibe med ?
Skrevet af thomasjc på 06 dec 2009 10:01
Okay. Tak for hjælpen. Hvad plejer I at slibe med ?

Pas, - formoder det er en eller anden større gulvslibemaskine der anvendes, men har aldrig set det udført. Ved blot fra nogle murere/støbere at de plejede at slibe gulvene, hvis der skulle fliser på.


ja jeg vil så godt vide hvor man køber selv nivellerende beton, for jeg kan kun købe vibrations frit beton..
Korrekt slubbermand, det var forkert at kalde det selvnivellerende beton, - flydebeton eller vibreringsfri beton vil vist være mere korrekt. Det flyder ganske vist selv ud i et vist omfang, men det skal stadig rettes af.
Ja, ja - så lærte jeg atter lidt nyt.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også