Solfanger for varmt vand uden tryk

Jeg arbejder med nogle meget billige solfangeranlæg, de har imidlertid den bagdel at de max. kan have et tryk i solfangeren på 0,5 bar, det betyder at brugsvandet på det nærmeste kommer trykløst ud af solfangeren.
Er der nogen, der har en god ide til en pumpe, til at lave tryk 3-4 bar før tilgangen til husets varmtvandsinstallation ?

De bedste hilsener

Finn

 Bygningskonsulent i Italien med B&B: www.italiengodferie.dk

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jo, du kan da købe et husvandværk med en pumpe fra Harald Nyborg til 599 kr.. Men hvorfor pokker vil du føre brugsvandet direkte igennem solfangeren ? Jeg ville foretrække at have en beholder med en spiral imellem.
Hej Elfreak
Jeg faldt over disse anlæg i Østen, de er som du er inde på meget enkle med brugsvandet direkte i fangeren. Fangeren er integreret med forrådsbeholderen. Disse anlæg er hidtil blevet masseproduceret til brug derude, jeg tænkte at anvende dem i Danmark på grund af en meget gunstig pris. Problemet er det manglende tryk på det varme vand.
Jeg kan godt følge din ide med hydro foren, den gør jo det, som jeg har brug for, men den har en beholder, som ville stå og afkøle og dermed skulle tømmes før der kom varmt vand, så er der jo et vandspild på beholder indholdet. Som jeg husker dem, ser det ud som beholderen er på ca.10 liter.
Jeg kan godt se din pointe med en spiral og beholder, i et centralvarmeanlæg kunne den give varmen til en spiral/kappe i en centralvarmevarmtvandsbeholder.
Det jeg kigger på er nogle sommerhusløsninger, hvor der i forvejen opvarmes med el. Jeg kunne godt tænke mig at finde en enkel løsning uden ekstra beholder, men jeg har ikke lige fundet løsningen.

De bedste hilsener

Finn

 Bygningskonsulent i Italien med B&B: www.italiengodferie.dk

Hej Ravnen.
Fangeren er integreret med en 90 ltr varmtvandsbeholder, som har en sikkerheds ventil på 0,5 bar. Forsyningen til beholderen/fangeren kommer med vandværkstryk og bliver lukket ind i beholder/fanger med en flydeventil, i princippet som en toilet cisterne, så der ikke er tryk i anlægget.
Anlæggene fungerer fint placeret på taget af højhuse med naturlig faldhøjde på mange meter.
Men jeg kan ikke rigtig finde løsningen til nogle lave danske sommerhuse.

De bedste hilsener

Finn

 Bygningskonsulent i Italien med B&B: www.italiengodferie.dk

hej mafis

Jo. Kan godt følge dig i de med højhus . 10 meter vil jo give et bars tryk.. Nu måtte jeg lægge min tegning ind som billede. Systemet her vil ikke modtage et dokument !!! Så tekst kan godt være lidt svær at læse.

Jeg har også vist til højre . At man kan bruge en kappebeholder. En kappebeholder har også den fordel at den kan bruges til selvc til solvarmeanlægget. Men har du pumpe på solvarmeanlægget kan en beholder med spiral fint bruges..

Men som jeg har tegnet kører solvarmeanlægget uden tryk. Kun med det tryk som væsken vil give Er der fra top til bund af system 4 meter. Er det kun 0,4 bars tryk. Du skal bare være opmærksom på kogepunktet ikke er så høj i en trykløs system. Det vil koge ved 100 grader..

Du kan nu godt bruge dit system i sommerhus. Varmen skal nok blande sig i bruser, men man kan ikke tage et styrtbad. Det er også sådan jeg har tegnet det.

Men, hvordan du kan lave tryk på det varme vand. Den er nok sværere. Jeg ville nok vælge en veksler til solvarmen, som jo egentlig bare er en vvbeholder enten med kappe eller spiral.

mvh
777
Hej 777
Tak for dine gode tanker og tegninger.
Vi er helt enige.
Jeg tænkte på om der fandtes en "vandværkspumpe", som fungerer helt eller næsten uden beholder ?

God week end

Finn

 Bygningskonsulent i Italien med B&B: www.italiengodferie.dk

Hej mafis
Nu ved vi jo ikke hvorfor dit anlæg skal køre trykløst for her er en principskitse for hvordan du kan lave det uden varmeveksler. Her kunne man faktisk bruge en elvandvarmer, den er beregnet til vandværkstryk./www.varmtvandfrasolen.dk/suncatcher/funktion.htm

hilsen Kovas


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis