blæser til brændeovn kan det anbefales?

Hejsa Overvejer at anskaffe en blæser til min brændeovn. Er der nogen som har erfaring med brug af en blæser og kan det anbefales mhp. at få fordelt varmen ned gennem hele huset. hilsen tellme
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja hvis du flytter varmen i min. 100 mm ventilationsrør, så kan du styre varmen med spjæld i de enkelte rum, det kan dog give lidt trækfornemmelse. Da du i princippet laver undertryk ved brændeovnen, hvor du fjerne luften og laver overtryk der hvor du blæser luften hen, det betyder at der er noget andet luft som skal flytte sig, det afhænger selvfølgeligt af hvor kraftig en blæser du vil bruge.
Hilsen
Finn

 Bygningskonsulent i Italien med B&B: www.italiengodferie.dk

Jeg har et sådan et varmeflytningsanlæg, hvor motoren gik sig en tur. Jeg satte derfor en anden på, fra et udsugningsanlæg.
Det kan ikke anbefales, det giver så meget turbulens at luftens rent faktsik bliver nedkælet, og det nærmest er kold luft der kommer ud. Så jeg vil tror der skal noget udregning til hvor meget luft du skal flytte ad gangen.

..oo00 I Hate Signatures 00oo..

Hej Funman
Jeg er enig med dig i, at det er optimalt at lave en mindre beregning på blæserstørelsen, mange af producenterne af ventilationssystemer har tilgængelige beregninger for det.
Det tyder på at du har haft en for kraftig suger på, som du også selv er inde på.

De bedste hilsener
Finn

 Bygningskonsulent i Italien med B&B: www.italiengodferie.dk

jeg tænkte nu mest på at få installeret en blæser i selve brændeovnen men jeg har rør på loftet med nedføring ned til samtlig væreler men det virker som om moteren ikke virker - indsugningen i stuen suger ikke luft op og motoren larmer som en jumbojet så måske jeg i virkeligheden bør undersøge den motor. Og kan jeg mon bruge rørsystemet til genvækstsystem også?? kræver vel der bores ud til det fri??
Jeg talte med en der havde en brændeovns indsats. Han satte blæseren fra et oliefyr ind bag brændeovnen. Spørg mig ikke om hvordan. Men, det virkede helt fantastisk, fortalte han. Så blev varmen sku fordelt.Og han opnåede et langt større virkningsgrad af bæstet..
mvh
777
Annonce
Hej Tellme.
Er din brændeovn forberedt for indbygning af blæser ? Jeg har set træpilleovne med indbygget blæser for rumluft og rørtilslutning, der skulle heller ikke være noget i vejen for at det findes til traditionelle brændeovne, men de traditionelle ovne har meget større temperaturudsving, så blæseren skal placeres "køligt" i systemet.
Som du beskriver din blæsermotor, lyder den syg.
Et genvex system suger i et separat system den fugtige og "forurenede luft" fra køkken og bad sender det igennem en veksler, for at trække varmen ud af den forurenede luft inden den sendes ud af huset. På den anden side af veksleren er der et separat rørsystem, som trækker frisk kold udeluft ind og varmer den op over veksleren og sender den opvarmede luft typisk ind i beboelsesrummene. Typisk er ventilatorerne i genvex systemerne monteret i kassen sammen med veksleren.
Som jeg ser det så skulle du koble på rørsystemet på den "rene" side efter veksleren, men så vil anlægget blæse luft ind over brændeovnen, du har jo brug for et sug fra ovnen. Man kunne indbygge en rørventilator ved brændeovnen, men luftstrømmen fra den må ikke overstige luftstrømmen fra genvex, så risikerer du at sende luften ud i det fri, der kunne indsættes et kontraspjæld lige efter genvexen og et kontra spæld i røret fra brændeovnen til at sikre luftstrømmenes retning, men jeg mener der er risiko for at luftstrømmene er så varieerende at enten den ene eller anden varmestrøm vil blive lukket.
Hvis det her skal bygges sammen, så tror jeg, jeg ville tage kontakt til genvex producenten og få et godt råd herfra, det kan være de har gennemtænkt situationen, hvis du kan komme på med røret fra brændeovnen efter veksleren på den varme side men før sugeren/blæseren, så skulle det kunne køre, men de par villagenvex'er jeg har set, har ikke plads til denne mulighed.
Spændende tanker/projekt.
Vil gerne høre, hvis du finder en løsning på sammenbygningen, for det vil da være genialt at udnytte en eksisterende rørføring.

De bedste hilsener
Finn

 Bygningskonsulent i Italien med B&B: www.italiengodferie.dk

Jeg har en stor brændeovn på mit værksted, når der rigtig skal knald på varmen. Oven over brændeovnen har jeg en simpel bordventilator stående på en hylde, som blæser varmen væk og rundt i lokalet. Det giver en utrolig fin fordeling af varmen.
Det er da et billigt forsøg at anstille og se om det skulle give den ønskede virkning, men det kræver jo at dørene står åbne til de rum, som gerne skulle have glæde af varmen.

Med venlig hilsen
ktm

 

tak for inputs til blæser. Jeg vender tilbage når jeg har gjort mig nogle erfaringer med genvex eller andet. ideen med en ventilator ala den ktm beskriver synes jeg lyder som en god pragmatisk løsning. Vi har en fjernbetjent ventilator på fod som ville kunne anvendes til formålet og dermed imødekomme denne model

hilsen
tellme
Hej har du erfaret noget med et genvex system, eller endte det med en alm blæser?

Og ja håndværker, jeg ved godt tråden er fra 2009 men han ville jo vende tilbage.


 

hej jeg sad og læste om sådan en fætter her http://www.ecofan.dk/ den anden dag og tænkte den var da meget smart vis den altså virker, men syntes den er ledt dyr.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis