Overfladebehandling af træ

Hej Alle

Til et projekt skal jeg bruge lidt erfaring fra nogle herinde. Jeg regner også med at høre rundt omkring, men jeg vil virkelig værdsætte hvis det var en person eller to som ville hjælpe mig med at nå mit mål.

Sagen er den at jeg har fået fat i noget Santos Palisander (rosentræ) som jeg gerne vil få til at se død flot ud.

En ven har sagt jeg skal lede efter noget olie med bejdse i for at få den farve jeg søger. Træet er pt. brunt med mørke åretegninger, og planen er at få en virkelig dyb rød farve som jeg giver en masse klarlak.  Jeg vil gerne gå fra

Dette

Til

Dette

Det er godt nok brasiliansk rosentræ som benyttes, men de ligner ret meget hinanden rent farvemæssigt når de er ubehandlet

Hvordan er det lavet, og hvilken bejdse skal jeg prøve? Jeg vil rigtig gerne have en rød glød, som er virkelig dyb - jeg er opsat på noget knofedt, og atter knofedt!

På forhånd tak

Anima

25 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
jeg tror du er på lidt galt spor, hvis du først vil bruge olie og derefter lak ovenpå.

uanset hvad kommer du ikke til det efterspurgte resultat uden både håndelag og en god portion tålmodighed. En metode kan være shellakpolering også kendt som fransk polering (ja det kan i visse kredse også betyde noget andet , men her tænkes på træhåndværksdefinitionen).

Du kan selv google det, der er flere links, hvor der er beskrivelser af proces og materialer, som eks. her

Hej

tak for svar. Jeg har vist formuleret mig lidt for dårligt; det undskylder jeg.

Jeg ønsker sådan set bare at få nogenlunde den samme farve og glød, og her har en ven foreslået en olie med bejdse i. Jeg har ikke planer om at oliere OG lakere. Jeg søger sådan set råd til hvordan jeg får den røde glød, som jeg virkelig gerne vil have.

Tak for links, dem vil jeg kigge igennem.

Anima

Hej

Nej, jeg har ikke gjort noget som helst ved træet endnu. Jeg har lagt det hen til at afklimatisere i en måned ca, og så vil jeg finde ud af hvordan jeg skal behandle det for at få den ønskede farve i mellemtiden.

Jeg kan se man kan købe bejdse i rød og kirsebær. Det kan muligvis give den ønskede farve?

Anima

hempel har til bådbrug en mahognybejdse, som gir en flot glød og er ret let at påføre og som også kan tilsættes i lak eller olie.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Super, tak for det.

I er velkomne til at fortsætte med at give forslag til hvordan jeg skal bære mig an. Min plan er at tage til Sadolin og Bauhaus for at se hvad de har i deres sortiment. Det kan være de har nogle gode bud til hvordan jeg skal behandle træet.

Hav en god fredag aften!

Anima

Hej: Ikke for at blande mig, men man kunne jo også tone en klarlak. Jeg har ikke prøvet det på den træsort, men har før gjort det en smule hvis jeg ville tone en bordplade. Det skal siges, at der er tale om industrilak - ved ikke om man kan gøre det på vandbasis.

 

Min far er automekaniker, så det er intet problem at få fat i noget industrilak, da han har en masse kontakter.

Jeg har imidlertid fundet en gut som laver en ret fed guitar som ligner meget det jeg vil:

http://www.youtube.com/watch?v=KViEi7GV7T8

Tror i det vil virke?

Anima

Hej: Guitaren ser godt ud. Som du viser på dine 2 billeder til at starte med så tror jeg du vil få et rigtig flot produkt med industrilak. Indimellem så skal vi tone produkter og da blander vi en farvepasta i vores klarlak. Hvis du gerne vil tone det som du viser er det en fremragende løsning fordi du stadig har en gennemsigtig virkning.

Pas på med mellemslibning - hvis du evt. vil lægge et lag klar lak på til sidst for at beskytte virkningen! Skal der slibes, skal det være meget let.

Kommer til at se rigtig godt ud hvis sidste lak er spejlblank.

 

Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også