lyset taber luften

hej

min vw jetta fra 90( dejlig bil) når jeg holder i tomgang kan jeg se lyset køre op og ned, har ladet bateriet op og det er et god et . er det dynamoen eller generatoren deet er galt med ,skal remmen strames op. eller er noget helt andet?
håber i forstår

mikael
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
kunne godt lyde som generatoren
enten en ny rem eller nye kul i generatoren vil nok løse problemet
Hej
Du vil altid kunne se forskel i lysstyrken når omdrejningerne stiger på din generator.
Grunden til det er følgende - ladespænding fra generator ved tomgang ca. 12,8 til 13,2 V
ladespænding med motoren på ca.2000 omdrejninger 13,8 til 14,0 volt alle spændinger målt på batteriet.En spændingsforskel på 10% medfører ca en halvering af lysstyrken i lux eller candela som bruges til at måle lysstyrker i - 10% af 14 V er 1,4V og fra 12,8 til 14,0 er der næsten 1,2 V og det vil ca svare til at lysstyrken falder med 1/3 så klart kan det ses.
Hvis dit batteri så også er lidt træt så spændingen ligger lidt lavere end normalt og dit ledningsnet er jo heller ikke helt nyt ( spændingsfald ) bliver problemet jo bare større - Man kan montere et sæt lysrelæer for at komme over det meste af problemerne og det vil bedre lyset temmelig meget, har jeg set mange gange før på mit arbejde.
Hilsen Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Man kan tit se ændringer i takt med at air-condition starter og stopper
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis