Vintermuring: sprit, ethanol eller varmt vand i mørtel ?

Hej Forum

Jeg har noget murværk som jeg er nød til at ha' fyldt noget mørtel i, der er mest tale om en nødreperation hvor det skal laves endeligt om til foråret med udskiftning af en del dårlige mursten (der kommer vand ind).

Men nu hvor hvor frosten har haft meldt sin ankomst, og det er svært at finde en dag hvor det ikke regner, og at jeg ikke umiddelbart kan afdække murværket optimalt er mit spørgmål om man bruger sprit, ethanol eller varmt vand i mørtlen, og evt. hvad der er bedst at bruge til vintermuring ?

Thomas
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Thommas.

Man bruger sprit, men ethanol er jo også sprit nok bare lidt dyrere i indkøb
Tak for svaret.

Har du nogle erfaringer med hvad et rødstens hus fra 1947 kan været muret op med? Jeg snakkede med en som nævnte muligheden for at der var brugt hydraulisk mørtel, men ved du om man brugte det sidst i ´40'ern, og om man i så fald vil kunne nød-reparere med en cementholdig mørtel ?

Thomas
jeg har et hus fra 1946 har lige haft en mure ude og reparere et hul han brugte ganske alm cement mørtel.
Hej ziwe

Hvordan med farven på cement-mørtlen/fugen på det nymurede, er den ikke meget grå i forhold til det oprindelige murværk ?

I det her tilfælde med min murværksrep. betyder farven dog ikke noget, men mørtlen i mit murværk er meget lyst, nærmest som hvis det var sand med kalk i, eller sådan noget.

Thomas
Annonce
ahhh ja nu kan jeg se dit problem , hos mig skulle det nemligt pudses op bagefter.
tjek kkh - det er en kalkmørtel.. og indeholder ikke cement, det blev benyttet i gamle dage (Og stadig hos mig)

fx kkh 35/65/500 0-2mm

http://www.byggestore.dk/pi/MAXIT_PUDSEM%C3%98RTEL_HYDRAUL_25KG_KKH_35_65_500_0_2_MM_106239_2724.aspx


Læs side 59 om vinteropmuring

http://maxit.dk/indhold/home/haandbog/maxit_indhold.pdf
Hej Bri_jac. Tak for dit svar.

Jeg har har som et forsøg købt en sæk med 25kg NHL3.5 0-4mm 1:2 hydraulisk mørtel (svarer til kkh 35/65/500) da jeg havde noget som skulle mures op indvendigt (for at få det prøvet), men i forhold til at bruge cementmørtel så synes jeg at er det er lidt "sært" at bruge, nærmest som noget man bruger til at fuge klinker/fliser med, eller noget i dén stil - eller også er det bare mig som ikke får det blandet korrekt.

Du skriver at dit hus er muret op med kalkmørtel, har du også lavet reparationer med med kalkmørtler / hvad er din erfaring med det ?

Thomas
kender ikke den mørtel du benytter, http://www.nordisknhl.dk/media/148470/nhl_deklarationsblad-nhl35_tryk_v2.pdf men efter jeg lige tjekkede den er den vist den samme type som jeg benytter ;-)

Ja mit hus er fra 1941 og der var jo ikke meget cement tilrådighed, mon ikke det blev benyttet til at bygge bunkers med!?!

så jeg vil ikke klaske noget cement mørtel på mine fuger, da en kalkmørtel ikke binder så stærkt (Den hærder ikke lige så hårdt op som cement baseret mørtel)

så jeg har skiftet fuger på 3 sider af mit hus med denne kkh 35/65-500 0-4mm
Der var pudsede vægge indendøre som jeg har benyttet kkh35/65/500 0-2mm
men jeg benytter altså en cementholdig receptmørtel til at mure stikkontakter fast med, netop fordi den binder hårdere - ellers benytter jeg helst kalkmørtel. Den er dog lidt dyrere, men ejg synes også den er mange gange nemmere at arbejde med.

0) sørg for dien mursten er rene for løst mørtel og sørg for at vadne dem, så de er våde - sørg for de er våde hele tiden imens du leger med mørtel.
1) Bland vand og kalkmørtel til en lind homogen 'havregrød' - inden du bliver dygtig/erfaren, så bland i små portioner
2) Lad blandingen stå i 20min, uden du gør noget med den
3) bland den rundt igen for at gøre blandingen homogen
4) gåt igang med at mure - du har nu max 60min inden blandingen binder af og ikke kan bruges - blandingen må gerne røres rundt, men tilsæt IKKE hverken vand eller mere mørtel til din blanding

Tja det sværeste er faktisk at lave den rigtige blanding af mørtel og vand, men du finder hurtigt ud af det, for hvis din blanding er for våd, falder mørtlen af din mureske, og for tør så hænger mørtelen ikke ordentlig sammen. - derfor i starten bland små portioner så du lærer det :-)

jeg har aldrig fuget klinker så jeg kan ikke rigtigt sammenligne det - du skulle indsætte dit postnummer så jeg kan se om du bor i nærheden af mig, så kunne jeg evt. lige slå et smut forbi?

PS. Jeg tror at jeg synes det er nemt at benytte kalkmørtel, fordi det var det jeg fik vist af en gammel murer, der hjalp mig igang - så hvorfor skulle jeg vælge noget andet...







Tak for din fine beskrivelse.

Ét af mine problemer er/var at murstenene suger vandet alt for hurtigt ud af mørtlen så der ikke er tid nok for en nybegynder til at fiksere den. Jeg har prøvet med både nye og brugte mursten, med samme resultat, og selvom der blev forvandet var der der ikke tid nok. Talte med en som gør en del i murerarbejde, og han væder kun sjældent mustenene i vand, men det hjalp gevaldigt for mig at dryppe stenen i en spand vand, for nu er der tid til at flytte med murstenen når den er sat i mørtlen. Om det så er korrekt at gøre sådan ved jeg dog ikke (?)

Det er samme type mørtel vi bruger, kkh 35/65/500, blot med hvert sit navn

http://www.nordisknhl.dk/media/56033/nhl-produktark_moertler_kkh.pdf

Jeg har taget et billede af NHL posen som kan ses her :

http://peecee.dk/upload/view/212412

Hvis der kigges til højre i billedet under "Blanding" så foreskriver NHL at mørtlen kan genblandes i op til 12 timer, og som jeg forstår det kan der tilsættes vand i op til 12 timer. Det med de max. 60 min. havde jeg kun hørt om med cementholdige mørtler.

Du skriver at du har skiftet fuger på 3 sider af dit hus, hvordan med rengøring af murstenene efterfølgende (når/hvis der kommer kkh mørtel på dem), og kunne du kradse de gamle fuger ud med et søm på et brædt, eller brugte du en fugefræser ?

Jeg har iøvrigt forsøgt at reparere nogle pudsede vægge på førstsalen hvor der er puds på strå på forskallingsbrædder, og det fungere helt fint at bruge hydraulisk mørtel. Dog skal 0-4mm kun bruges til det grove pudslag.

Mht. til postnummer, det er i nærheden af Odense, men skulle du komme på disse kanter så send mig lige en besked

Thomas
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også