Vintermuring: sprit, ethanol eller varmt vand i mørtel ?

Hej Forum

Jeg har noget murværk som jeg er nød til at ha' fyldt noget mørtel i, der er mest tale om en nødreperation hvor det skal laves endeligt om til foråret med udskiftning af en del dårlige mursten (der kommer vand ind).

Men nu hvor hvor frosten har haft meldt sin ankomst, og det er svært at finde en dag hvor det ikke regner, og at jeg ikke umiddelbart kan afdække murværket optimalt er mit spørgmål om man bruger sprit, ethanol eller varmt vand i mørtlen, og evt. hvad der er bedst at bruge til vintermuring ?

Thomas
Hej Forum Jeg har noget murværk som jeg er nød... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Oki ja kan godt læse at du må blande din mørtel - jeg er mege sikker på at den type jeg benytter (Der faktisk er identisk med din ikke må opblandes) - anyway på din brugs anvisning må du godt :-)

Jeg vander med en sprinklerdyse, men det er på væggen, skal jeg mure en sten op, så ganske rigtigt skal den jo dyppes i vand, så den kan suge...

Jeg har benyttet  et par billige vinkelslibere (Ja de holder ikke så længe, men jeg nægter at bruge en ordentlig maskine, der bliver ødelagt i lejerne grundet stenstøv) påmonteret en skæreskive til beton. - Den skærer jeg i midten af min furer. Hvor mine furer var tykke nok, kunne jeg benytte fuge-fræser. men det var ikke ret mange steder...Så Jeg måtte benytte hammer og mejsel. Jeg vil nemlig ikke ødelække mine fine røde håndstrøgne mursten. Fuge fræseren vil nemlig skære i murstene hvis fugen er for small. - Husk at din fuge dybde skal være 13mm ellers kan din nye fuge ikke 'hænge' fast

jo mere omhyggelig du er med at fuge, jo mindre skal der renses af bagefter (Ja meget nemt at skrive...) - efter jeg havde fuget, trykkede jeg fugerne med en træklods, jeg kørte henad fugerme, den trykker fuger, samt skraber overskydende mørtel af - du skal lige lade din mørtel binde (Vent ca 45-60min efter du har fuget), så den ligesom ikke sviner din væg når du skraber den af.

Lige derfefter skurer jeg væggen/fugen med en gammel lærredssæk (Men sådan er ikke altid nemt at få fingrene i - prøv en landmand) - Denne sæk fjerne nu alt det sidste overskydende mørtel.

så nå du er færdig med dagens mørtel arb - skal du fjerne den hvide mørtel hinde på stenene, med saltsyre - husk nu altid at komme vand i spanden først og til SIDST SYRE - ikke omvendt...(nogen vil nok mene du skal vande væggen inden du syrer den af)

Dette 'maler' du på med en kalk-kost (Den kan tåle syren). og til aller sidst skal du skylle væggen med vand, for at neutralisere syren på væggen, vær nu sikkerhedsbriller og handsker når du leger med syre...

Ps. Jeg kommer ikke forbi Odensen...Men jeg tror også du klarer den alligevel ;-)

Man kan også afslutte fugen ved at køre en stålkugle på et håndtag på langs af fugerne. Fugerne bliver helt glatte og runder lidt indad. Jeg gjorde det herhjemme.

Ellers en rigtig god forklaring, Bri_jac. Tak for det..

mvh
777
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også